רשעות. פירות בשוק
רשעות. פירות בשוקצילום ארכיון: פלאש90'

יחידת ניהול ספרים של רשות המסים ערכה ביום שישי האחרון מבצע ביקורת רחב היקף בשווקים של שלוש הערים הגדולות בארץ.

במבצע השתתפו 30 צוותים בליווי עשרות שוטרים, שערכו 133 ביקורות בעסקים, כאשר אחוז אי רישום ההכנסות בתחום זה היה גבוה במיוחד.

בצפון נערכה הפעילות בשוק תלפיות בחיפה, שם נערכו 34 ביקורות, מתוכם ב-25 עסקים שהם 74% מסה"כ העסקים שבוקרו נמצאו ליקויים חמורים.

בעל דוכן למכירת ביצים שהתבקש להמציא את תעודת הזהות שלו טען שהיא ברכב והציע כי ילך להביא אותה. מבקר ושוטר התלוו אליו, אך גם זה לא מנע ממנו לפתוח במנוסה כשיצא מהשוק. בעל הדוכן נתפס והביקורת נערכה כמתוכנן, אז התברר כי פדיון יום הביקורת בסך 450 שקלים לא נרשם. עוד התברר שאין לו תיק ברשות המסים והוא אינו מנהל ספרים.

עוד נתפס בעל דוכנים למכירת פירות וירקות שלא רשם את הכספים ששולמו לו יום קודם בסך 7,140 שקלים. מחברת המתעדת את המכירות והקניות שנמצאה ברשותו העלתה כי לא רשם הכנסות נוספות בסך עשרות אלפי שקלים. הוא הועבר להמשך טיפול במישור הפלילי.

בפעילות בשוק הכרמל בתל אביב: השתתפו 12 צוותים שערכו 46 ביקורות מתוכם ב-27 עסקים, שהם 59% מסה"כ העסקים שבוקרו נמצאו ליקויים חמורים. בדוכן למכירת אוכל מוכן מצאו המבקרים כי אין ניהול של ספרי חשבונות ושלא נרשמו הכנסות בסך 3,220 ש"ח. במקום נכח האח של בעל העסק שהמסביר כי הבעלים היה שנה בכלא והשתחרר לא מזמן ולפיכך ביקש מהם לעזור לו והם "מתחייבים לסדר את העניינים". בחנות למכירת תמרוקים לא נרשם פדיון יומי בסך 707 ש"ח שנספרו בקופה הרושמת בנוסף לקניית הביקורת. בעל העסק טען כי פתח את העסק בחודש עבור בנו וכי ייגש לרו"ח לטפל בעניין.

המבקרים ערכו בשוק מחנה יהודה בירושלים 53 ביקורות. מתוך העסקים שבוקרו, ב- 28 ביקורות נמצאו ליקויים, קרי ב- 53% מהביקורות. בעל דוכן למכירת פיצוחים שלא רשם את קניית הביקורת טען שהוא התבלבל ובעלי דוכנים לפירות וירקות שנתפסו שאינם מנהלים ספרים סיפקו שלל תירוצים, כגון: יועץ המס מטפל ברישום ההכנסות, או אני רושם אחת לחודש, אחת לשבוע או בסוף היום.

המבקרים שפעלו בירושלים ציינו כי פעילות הביקורת החוזרת בשוק ככל הנראה מניבה תוצאות וחל שיפור ברישום ההכנסות בשוק וגידול במספר הקופות הרושמות.

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל רשות המסים, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר, ע"י עריכת מבצעי שטח גם במועדים לא שגרתיים במטרה להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.