פרות
פרותצילום: פלאש 90

אביתר דותן, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל, מספר על הצעדים הננקטים על מנת להבטיח ייצור חלב כשר לפסח.

על פי התכנית מוגש לפרות החל מ- 9 באפריל תפריט כשר לפסח עד לסיום החג ב-22 באפריל. בנוסף הותקנו ברפתות מערכות לסינון חלב לפני העברתו למחלבות.

דותן מציין, כי הרפתנים קיבלו את מלוא ההנחיות והציבור יקבל חלב כשר למהדרין בפסח.

עוד מוסיף דותן, כי התפריט הכשר אינו מכיל דגנים (שיבולת שועל, חיטה, שעורה שיפון) ומתבסס בעיקר על קטניות, תירס וחומוס כחלופה למיני הדגן המקובלים בשאר ימות השנה.

"איסור חמץ בפסח חל גם על רכושו של היהודי ולא רק על מזונו. גם הבהמות הם חלק מהרכוש ולכן אסור, על פי ההלכה, שהפרות יאכלו חמץ. קיבת הפרות רגישה ולכן החלפת המזון נעשית בהדרגה, מגישים את המזון החמץ והכשר מעורב ומשנים בהדרגה את היחס בין המזון החמץ לכשר, עד שבוע לפני חג הפסח" אומר דותן.

עוד מסביר דותן, כי בנוסף להחלפת התזונה מתבצע ניקיון יסודי של מכוני החליבה וסביבתם, עגלות החלוקה, מערבלי המזון וכל שאר המיכון משאריות מזון. בנוסף, מנוקים האבוסים טרם תחילת השינוי בתזונה ואין לקרב מזון חמץ למכון החליבה ומיכלי החלב.

פרץ שורק, רכז פורום מנהלי מרכזי מזון בהתאחדות מגדלי הבקר לחלב מסביר: "לבהמה של יהודי אסור לאכול מוצרים שמחמיצים. כאשר הבהמה אוכלת היא מפרישה רוק, כאשר נוזל הרוק על אחד מחמשת מיני הדגן היא הופכת את המזון לחמץ, לכן אסור בימות הפסח להאכיל את הבהמה בחמשת מיני הדגן. על מנת שלא תיווצרנה בעיות בריאות לבעלי החיים בזמן הפסח, יש להרכיב את התפריט בצורה מקצועית ומאוזנת. הרפתנים מקבלים לפני הפסח דף הדרכה מקצועי ומסודר, שתפקידו למנוע תפריט שגוי אשר יזיק לפרות".

הכנת הכשרות במשקי החלב לחג הפסח נערכת בשני שלבים: בשלב ראשון, מתקינים מערכות סינון עדינות במשקי החלב, כך שהחלב עובר סינון לפני כניסתו למיכל. בשלב השני קיים שינוי תפריט האכלה של הפרות, בעבר כשלא היו מערכות סינון חלב, הכנת הכשרות לפסח ארכה לפחות 3 שבועות, היום נעשה התהליך תוך מספר ימים.

על פי נתוני התאחדות מגדלי בקר לחלב מונה עדר החלב הישראלי כ- 130,000 פרות אשר תייצרנה בשנת 2014 כ- 1,425 מיליון ליטר חלב (כמות חלב הגבוהה בכ- 50 מיליון ליטר משנת 2013). אוכלוסיית ישראל מונה 8 מיליון תושבים, הצורכים קרוב ל- 170 ליטר לנפש מוצרי חלב (מגולם) בשנה. (לצורך השוואה: בארה"ב- 250 ליטר לנפש, בשוודיה- 300 ליטר לנפש, בהולנד- 250 ליטר לנפש, באיטליה 263 ליטר לנפש).