יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, ביקר בשבוע האחרון בסידני, אוסטרליה, ופעל להעלאת המודעות למצוקתם של עולים רבים אשר מתקשים להוכיח יהדותם.

הרב סתיו ניהל שיחות בנושאים השונים עם כל הרבנים המרכזיים בקהילה ועם אנשי חינוך, ונשא דרשות בבתי הכנסת המרכזיים. בתחום בירור היהדות פועל מיזם "שורשים" של רבני צהר, המסייע בהוכחת יהדות ומאפשר שיהדותם של רבים תוכר  על ידי  בתי הדין הרבניים בישראל.

"לארגון שורשים יש חזון לסייע לרבים מהעולים החדשים בישראל, ואנו ערים למצוקה של רבים מהם" אמר הרב סתיו באירוע מרכזי בו ארח אותו הארי אוסקר טריגובוף לקבלת פנים וארוחת ערב במועדון היאכטות המלכותי של סידני, בנוכחות 120 ממנהיגי הקהילה היהודית על כל ענפיה.

"לצערי, ישנם רבים אשר פונים מתוך קושי לנישואין אזרחיים, ובאם מגמה זו תימשך הדור הבא של רבים מאזרחי ישראל לא יהיה יהודי. אנו פועלים כדי שכל מי שהוא יהודי על פי הלכה יוכל להמשיך ביהדותו, שיהיה מחובר לא רק לעבר היהודי שלו אלא גם לעתידו היהודי. אנחנו לא יכולים להרשות לאף אחד להישאר מאחור". בדבריו גם שיבח הרב סתיו את הארי טריגובוף על מחוייבותו לפרוייקט שורשים.

שלום נורמן, מנכ"ל מכון טריגובוף ונציג קרן טריגובוף בישראל, אשר יזם והפיק את הסיור אומר כי מעל אלפיים פניות של עולים חדשים וותיקים התקבלו בשנה האחרונה במשרדי המרכז. התקבלו גם פניות מיהודים בחו"ל, וחלקם הגיעו לארץ במיוחד. כ-85% מאלה שסיימו את התהליך הוכחו כיהודים על פי הדרישות של בית הדין הרבני. מרכז שורשים פועל גם כמוקד מידע במגוון נושאים הקשורים לסוגיות מעמד אישי והסדר מול הממסד הרבני. השירות ניתן ללא תמורה  לכל פונה.

את הליך הבירור כדאי להתחיל מוקדם ככל האפשר, ולא לחכות עד לשלב החתונה. אדם שיהדותו הוכחה, חלה הגדרת היהדות גם על האחים ופעמים אף על המשפחה המורחבת כולה. למשל במקרה שהוכח שהסבתא יהודייה, אזי כל נכדיה מצד בנותיה מוכרים כיהודים.

בממוצע, כל תיק מוכיח יהדותם של ארבעה אנשים. לדבריו, רוב הפונים מבקשים ליווי צמוד של מרכז שורשים, בזכות היחס האישי והנגישות. את הליך בירור היהדות נדרשים לעבור כל מי שפונה להירשם לנישואין, אצל כלל האוכלוסייה ההוכחות נגישות וקלות להשגה, אך העולים פעמים רבות נתקלים בקשיים להשיג מסמכים מארצות המוצא. לכן, ככל שפנייתם תוקדם כך יש סיכוי גדול יותר לקבל אישור בקלות ובמהירות. 

המיזם כולל צוות של אנשי מקצוע בתפקיד מבררי יהדות, בעלי ידע הלכתי והיסטורי, יחד עם הבנה מעמיקה בתרבות ובשפה הרוסית. המרכז מטפח קשרי עבודה עם קהילות יהודיות בחו"ל, ומסתייע במקורות מידע רבים. המרכז פועל בעיקר בקרב עולי ברה"מ לשעבר, וכן פועלת יחידה ייעודית ליוצאי ארצות דוברות ספרדית.