הפרלמנט האירופי
הפרלמנט האירופיקק"ל

האיחוד האירופי ישקיע בעשור הקרוב 20 מיליארד יורו ב-'מיזמים ירוקים' ברחבי היבשת, כאשר קרן קימת לישראל היא זו שתמליץ לו באיזה מיזמים להשקיע.

ההחלטה התקבלה השבוע במפגש היסטורי וייחודי שקיימו יו"ר קק"ל אפי שטנצלר ויו"ר עמית קק"ל אלי אפללו בבריסל עם ראשי האיחוד ואנשי המקצוע.

תחת הכותרת "אקולוגיה והתחדשות" התקיים אתמול (שלישי) בפרלמנט האירופי בבריסל דיון מקצועי בהובלת משלחת קק"ל בראשות יו"ר קק"ל אפי שטנצלר ויו"ר עמית קק"ל, אלי אפללו, על פי הזמנת סגן יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט, ד"ר פיורלו פרוברה, מאיטליה. בדיון השתתפו כל נציגי קק״ל באירופה.

הדיון – הראשון מסוגו עבור ארגון ישראלי לא ממשלתי – נמשך למעלה משעתיים, והוא מהווה את הצעד הראשון לקראת השתלבותה של קק"ל כארגון מייעץ לפרלמנט האירופי בנושא אקולוגיה, ייעור, מים ומזון.

נציגי קק"ל הציגו בפני חברי הוועדה, בהם גם חבר פרלמנט מיוון – ניקולאס סלברקוס (Nikolaos Salavrakos),

את ההישגים הטכנולוגיים והפתרונות המדעיים למלחמה במדבור, כמו כן את החשיבות לשיתוף פעולה בין קק"ל לבין מדינות האיחוד ומחוצה לו בנושאים אקולוגיים ממדרגה ראשונה.

לצד המפגש הציגו מומחי קק"ל את מתווה התוכנית המתגבשת בימים אלו בנושא ייעור אזורים צחיחים ומלחמה במדבור אשר מהווה נושא מרכזי כלל עולמי בימי אלו עקב התחזיות ששליש מהעולם יהפוך לשטח מדברי הנוסף לקיים.

המארגנים מסבירים כי מפגש זה מהווה את הצעד הראשון לבחינת ההיתכנות לשילוב קק"ל כארגון הישראלי הראשון במסגרת תוכנית הדגל של האיחוד האירופי "הורייזון 2020". כזכור, לפני מספר חודשים נאבקה ממשלת ישראל על שילובה של ישראל בתכנית זו, בגדרה ישקיע האיחוד האירופי 20 מיליארד יורו במיזמים רב לאומיים, בתחומים שונים, בהם: חדשנות, איכות הסביבה, מדע ועוד.

חבר הפרלמנט וסגן יו"ר ועדת החוץ, ד"ר פיורלו פרוברה (איטליה) אמר כי "המוניטין של קק"ל יוצא מהכלל. בשעה שרוב העולם כורת את יערות הגשם ומחריב את הסביבה, קק"ל הופכת את המצב: נוטעת עצים, ממחזרת מים וכדומה. מפליא שמדינה כה קטנה נמצאת בחוד החנית של החידושים. לאירופה יש מה ללמוד מקק"ל. אני אמשיך לקדם שיתוף פעולה של האיחוד האירופי עם קק"ל.

יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר, אמר כי "קק"ל היא ארגון ייחודי שאין לו שום מקבילה. נוסד כתנועה לשחרור העם היהודי ולרכישת קרקעות במדינת ישראל. קק"ל מגשימה את חזון יחזקאל – להשיב את העם היהודי לארץ המובטחת. כיום קק"ל הינה הגשר בין מדינת ישראל לבין יהדות העולם. קק"ל היא מושא להתקפות מצד ארגונים אנטישמיים ואנטי ציוניים, שרוצים לפגוע במדינת ישראל. יש היום מקומות באירופה שבהן מפחיד להיות יהודי. במצבים כאלה מדינת ישראל היא המקום של העם היהודי, וקק"ל פועלת להפיכת מדינת ישראל למקום טוב יותר עבור כל תושביה, יהודים ולא יהודים כאחד. דוגמאות: הפרויקט בחורה; כיתות מנהיגות ביישובים ערביים".

"אף על פי כן, יש פרופגנדה שקרית נגדנו, אנחנו שירות הייעור של מדינת ישראל וארגון סביבתי מהמובילים בעולם: אנחנו מייצגים את ישראל באו"מ בנושא הייעור. לקק"ל יש שיתופי פעולה בינלאומיים, כולל עם מדינות שלישראל אין עימן יחסים דיפלומטיים. הידע של קק"ל מבוקש ברחבי העולם, ואנחנו שמחים לשתף אחרים בחינם בידע שלנו, גם את האיחוד האירופאי כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר".

אלי אפללו, יו"ר עמית בקק"ל, אמר כי בימים אלה, בהם מעמדה של מדינת ישראל באיחוד האירופי רגיש מתמיד, קק"ל – הארגון הירוק הגדול בישראל – גאה להציג את הפנים היפות של ישראל בפרלמנט האירופי.

חברת הפרלמנט, סארי איסאיה (פינלנד) אמרה כי "קק"ל מממשת את הנבואה להחיות ולהפריח את הארץ המובטחת. העבודה של קק"ל היא כל כך חשובה והנכונות שלכם לשתף ידע ולתרום יוצאת מהכלל. אני מעריצה את העבודה שלכם ובטוחה שזה יעלה את מעמדה של ישראל בעולם. אני שמחה שישראל נכנסה לתכנית "הורייזן 2020" והארגון שלכם הוא דוגמא לתכנים שצריך לקדם במסגרת הזו".

חבר הפרלמנט בסטיאן בלדר (הולנד), אמרה "זה נורא מה שקרה ליהדות אירופה במלחמת העולם השנייה. אנחנו חייבים באיחוד האירופי להגן על המיעוט היהודי. יש היום גל אנטישמי הולך וגובר, כולל בהולנד. היום קשה להיות חבר של ישראל באיחוד האירופי. הקמת מדינת ישראל כמדינה יהודית ב-1948 היא נס. הישרדותם של היהודים אחרי השואה היא נס. היום צריך לאבטח את בתי הספר היהודיים באמסטרדם. הקהילות היהודיות מממנות את זה, ולא המדינה".

"האיחוד האירופאי עסוק היום בלבקר את ישראל על מה שהיא עושה לאחרים, אבל הוא נכשל בלהגן על האוכלוסיה היהודית בתוך מדינות האיחוד. קודם כל האחריות היא על האיחוד האירופי להגן על כל היהודים שחיים בשטחנו, ואני מתכוון לפעול לכך גם בקדנציה הבאה".