תרגיל החילוץ
תרגיל החילוץיחידת חילוץ שומרון

תרגיל חילוץ מהריסות בעקבות רעידת אדמה התקיים היום (רביעי) בעמנואל.

את התרגיל העבירו חיילי פיקוד העורף ונציגים של יחידת חילוץ שומרון השתתפו בתרגיל כחונכים.

מדובר בתרגיל הקמה של מתנדבי יחידות סע"ר (סיוע עצמי ראשוני) מהישוב עמנואל. בתרגיל השתתפו כ-25 מתנדבים תושבי עמנואל וחמישה עובדי מועצה וכשישה חונכים מיחידת חילוץ שומרון.

התפיסה היום בקרב פיקוד העורף כי בשעת חירום כמו רעידת אדמה הכוח הראשון להגיש סיוע בחילוץ והענקת עזרה רפואית יהיו דווקא אזרחים הקרובים למקום ההרס. תפיסה זו מבוססת על רעידות האדמה הקשות כמו שאירעו בטורקיה ובמדינות אחרות. כפי שהוכח הראשונים להגיע לזירה היו אזרחים שכאמור, גם סייעו בחילוץ וגם הגישו עזרה ראשונה ובכך הצילו חיים.

בתרגיל היום התמודדו המתנדבים עם חילוץ מהריסות מבנה שקרס והשתמשו באמצעים ובמכשור ייעודיים המשמשים להרמת משקלים כבדים מאוד, איתור לכודים ונפגעים וחילוצם בבטחה מבין ההריסות.

למעשה מדובר בהכשרת אזרחים-מתנדבים ללא רקע מוקדם וללא ניסיון בעבודות חילוץ, והקורס מקנה להם את הידע הראשוני על מנת שיוכלו לפעול בזמן אמת ח"ו. קורס ההקמה נמשך שלושה ימים, כאשר שני הימים הראשונים הם ימי עיון והיום השלישי מורכב מתרגולות מעשיות והתנסות.

מאיר ברויאר קמב"צ יחל"צ שומרון שהוביל את אימון ההקמה אמר: "מדובר ברכישת ידע והכשרה מצילי חיים. מתנדבי יחל"צ שומרון עובדים מאוד קשה לאורך השנה בשלל פעילויות וחילוצים במגוון מתארים, כמו איתור נעדרים, חילוץ פצועים בשטחי טבע חילוץ מהריסות וחילוץ ממים סוערים. החניכה היום היא חלק מרצף חונכויות שבהם משתתפת היחידה שהיו כבר במועצות נוספות כמו אפרת, היות ומתנדבי היחידה מוסמכים ומוכשרים בעבודת חילוץ מהריסות".

אייל סגל קבט המועצה המקומית עמנואל: "האימון היה ברמה מקצועית גבוהה ומטרתו להיות ערוכים ברמה המקומית ולהציל חיים ברגע האמת. אני מברך את פיקוד העורף על היוזמה. ואת שיתוף הפעולה עם המדריכים מיחידת החילוץ שומרון".