תרגיל ''נצח יהודה'', השבוע
תרגיל ''נצח יהודה'', השבועדובר צה''ל

לוחמי גדוד הנח''ל החרדי "נצח יהודה'' התופס את גזרת החטיבה המרחבית מנשה, הופתעו השבוע כשבמקום ערב שגרתי תרגלו תרחיש פתע של פריצת מלחמה.

תרגיל הפתע נערך בלילה שבין שני לשלישי. החטיבה המרחבית מנשה, בה מוצב הגדוד בימים אלו, ביקשה לבדוק כיצד המפקדים והלוחמים מתפקדים בזמן קצר ובלחץ כבד. הגדוד נאלץ להתכונן להתקפה תוך ארבע שעות בלבד, לעבור על נהלי הקרב ולצאת למבצע.

מפקד "נצח יהודה", סגן-אלוף תלם חזן, סיפר כי הפקודה שניתנה ללוחמים היא "תנועה בלילה והתקפה על כפר, והצגת שליטה מבצעית בשטח".

הוא ציין כי "הגדוד תורגל בתרחיש של התחממות בחטמ״ר מנשה. הגדוד נדרש לשלוט בכמה דברים מקצועיים - הקפצת הגדוד ומעבר משגרה לחירום עם כלל החיילים והמפקדים", פירט המפקד.

סא"ל חזן סיפר כי חלק מהלוחמים הוקפצו מביתם עבור התרגיל, "ביצענו תנועה כ-25 קילומטר עם ציוד מלא, החל מקרמי וקסדה וכלה בציוד גדודי. אפוד קרמי זה משהו ייחודי - אף גדוד לא ביצע תנועה כזו ארוכה עם ציוד כזה עליו וזה רק מראה על היכולת המנטלית ועל כוח הסבל הגדול שיש לחיילים".

"הציוד הגדודי היה גם הוא על גבי הלוחמים וכל התרגיל היה רגלי", הבהיר חזן, "באקט הראשון נדרשנו לבצע שליטה וכיבוש של כפר בגזרה ואז קיבלנו שינוי משימה לתנועה לכיוון כפר אחר וכיבושו, שזאת משימה בפני עצמה, לשנות מיקום בזמן כל כך קצר".

לדבריו הלוחמים גילו איתנות בתרגיל לצד נחישות וחוסן מנטלי, "בנוסף ליכולות מקצועיות שנדרשנו להציג ואני חושב שהם עמדו במשימה בהצלחה", הוסיף מפקד הגדוד.

סא"ל חזן סיפר על תרגיל נוסף שנערך לאחרונה בחטיבת מנשה, וציין כי לקחים ממנו הגיעו לידי יישום בתרגיל השבוע. "גם החטיבה וגם הגדוד למדו מהתרגיל וקיבלנו הרבה מחמאות. עם זאת, הגדוד לא מפסיק ללמוד ואני רוצה פעם הבאה לעשות זאת טוב יותר".

"תרגילי פתע הם טובים", אומר לסיום מפקד ''נצח יהודה'', "זה מתרגל גם אותי כמג"ד וגם את כלל המסגרת, זה יוצר חדות וגורם לעבוד ביחד. בסופו של דבר אני שמח מאוד, התרגיל היה מוצלח ואזרחי ישראל יכולים לישון בשקט כשהלוחמים בגזרה".