בתי מלון. ארכיון
בתי מלון. ארכיוןצילום: פלאש 90

הגעתם על מיטלטליכם וטפכם לפתחו של בית מלון יוקרתי שבו תכננתם לבלות שבת או חג.

החדר שיועד לכם ממוקם אי שם בקומה התשיעית. קיבלתם את המפתח או את הכרטיס האלקטרוני שאמור לפתוח את דלת החדר, ובחיוך מאושר אתם ניגשים אל פתח המעלית.

רגע, לפני שאתם נכנסים למעלית, בדקתם את הכשרות שלה? במילים אחרות, האם בדקתם אם המעלית שאמורה לשמש אתכם במהלך השבת כמעלית שבת היא אכן כזו?

שיחה מדגמית עם כמה אורחי בתי מלון בתקופה האחרונה הניבה הרמת גבה. האורחים שעמם שוחחנו, שומרי מצוות למהדרין, לא הבינו על מה מדובר. מבחינתם, המעלית שהוכתרה כמעלית שבת ומתנהגת כמעלית שבת - היא מעלית כשרה לשבת, מה יש כאן לבדוק? אז מסתבר שדווקא יש מה לבדוק, ולא מעט.

במכון צומת, המכשיר טכנולוגית את מעליות השבת, מתארים שורת ליקויים שעשויים להפוך את השימוש במעלית לחילול שבת של ממש. מסתבר שלא די לבחון את רמת כשרות המזון כדי לקבוע שמלון כזה או אחר אכן ראוי לשומרי שבת.

מדבריו של מנהל מכון צומת, דן מארנץ, עולה כי מעליות שבת אמנם מותקנות אחרי ביצוע שינויים טכנולוגיים מתבקשים שימנעו חילול שבת. אך אם התגלה ליקוי טכני כלשהו במעלית, די בכך שכחלק מהתיקון הטכנאי יחזיר לפעילות את העין האלקטרונית המושבתת כדי לאפשר שימוש במעליות, וכבר המעלית אינה כשרה לשימוש.

החזרת העין האלקטרונית לשימוש היא רק דוגמה אחת לפעולות שטכנאי יכול לבצע מבלי משים, ולבטל בכך את הכשרתה של המעלית. דוגמאות נוספות הן החשכת הצג האלקטרוני המורה על חילופי הקומות, ביטול לחצני הקריאה למעט לחצן החירום, כמו גם השקילה האלקטרונית השוקלת את הנוסעים. גם שקילה זו אמורה להיות מבוטלת כדי להכשיר את המעלית לשימוש בשבת. "במלונות יוקרתיים ביותר, שמקפידים על הכשרות המהודרת ביותר, מתעלמים מהסוגיה הזו. התוצאה היא אחת - המעלית אינה כשרה", הוא אומר.

בדיקה שערכנו במספר בתי מלון מובילים העלתה תוצאה דומה. שאלנו את הטלפן או הטלפנית מה רמת הכשרות של המלון, ולאחר מכן שאלנו אם מעלית השבת שבמלון כשרה גם היא. המענה היה כמעט זהה: "יש לנו משגיח כשרות שמטפל בכל העניינים האלה, אבל אני מתאר לעצמי שהכול בסדר. אם יש בעיה כלשהי בנושאי כשרות, המשגיח מטפל בזה מיידית. לא צריכה להיות בעיה, אבל אתה יכול לשוחח איתו ישירות".

המשגיח: אני אחראי על האוכל

עברנו לשיחה עם המשגיח. הצגנו בפניו את השאלה, והתשובה הייתה: "אני לא יודע מה קורה עם המעליות. אני אחראי על האוכל, אבל המעלית עברה אישור של מכון צומת כשהתקינו אותה". במלון אחר לא הבין המשגיח במה מדובר, ומה הקשר בינו לבין המתרחש במעליות.

המונח "כשהתקינו אותה" יכול להיות לפני עשור שנים או יותר, ואם המעלית לא נבדקה מאז העניין מתחיל להיות בעייתי. במכון צומת מבהירים כי חידוש בדיקת המעליות חייב להתבצע בכל שנתיים או שלוש, על מנת לצמצם את האפשרות לליקויים. מסתבר שרק 12 מלונות ברחבי הארץ ביצעו את הליך הבדיקה.

הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן, מציין כי מדובר בסוגיה שאכן לא נבדקה לעומק, שכן עד כה התחושה היא שהאחריות על אלמנטים שעשויים לכלול חילול שבת מוטלת ומבוצעת על ידי משגיח הכשרות של כל מלון. עם זאת סבור הרב אריאל כי הסיכוי לליקויים מסוג זה אינו גבוה במיוחד. להערכת הרב אריאל, שומר מצוות ערני אמור לזהות סימנים מחשידים לתקלה מסוג זה ולהסב את תשומת לבם של האחראים במלון.

לעומת דבריו אלה של הרב אריאל מתאר ש', אזרח שביקר לאחרונה באחד ממלונות הפאר הירושלמיים ונתקל בתקלה כזו, את הסיטואציה שבה לאחר ששולם מחירה המפולפל של החופשה, התגלה לפתע שהעין האלקטרונית עודה עובדת אחרי שהשבת נכנסה. המוח, כך הוא מתאר, מתחיל לגלגל את כל התירוצים ההלכתיים האפשריים על מנת להתיר את העלייה במעלית במקום לטפס לקומה התשיעית במדרגות. "פתאום נזכרים בכל מיני תירוצי דחק. פתאום משכנעים את עצמנו שאם המשגיח של המלון מאשר את זה, אז בטח הכול נבדק ואושר והכול בסדר...".

הרב רוזן: יתכן שמתרחש חילול שבת

פנינו לאחראי הכשרות במלונות ירושלים, הרב בורנשטיין, וביקשנו את התייחסותו לסוגיה. הוא מצדו הזכיר שעם התקנתה של המעלית היא נבדקת על ידי מכון צומת ומקבלת אישור. לגבי המתרחש שנים אחר כך, הבטיח הרב בורנשטיין לבדוק את המתרחש, אך העריך שהמשגיח בכל מלון ומלון אחראי ובודק את הדברים. כפי שהזכרנו, מתוצאות הבדיקה האקראית שערכנו המשגיח ברבים מהמלונות לא ממש מודע לבעיה.

"המעלית עוברת לאחר התקנתה לאחריות חברות האחזקה של כל מלון ומלון, כמו גם של כל בית דירות, והחברות הללו עשויות לשנות דברים. כדי לוודא שהכול ממשיך להיות תקין, יש לבצע בדיקה חוזרת אחת לשנתיים או שלוש. חלק גדול מהמלונות מעולם לא נבדקו, ובחלק אחר חלפו שנים רבות מאז הבדיקה האחרונה. המציאות היא שבהחלט ייתכן שמתרחש חילול שבת בשימוש במעלית", אומר הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת. הוא מזכיר בדבריו בעיות נוספות סביב האירוח במלונות, כמו המקררים הכוללים רישום דיגיטלי עם הוצאת כל בקבוק מהם, מלונות שהחליפו זה מכבר את המפתחות בכרטיסים אלקטרוניים ועוד.