הפרות סדר בירושלים
הפרות סדר בירושליםצילום: פלאש 90

מתכוננים לתרחיש של הפגנות המוניות במלחמה בתוך לבנון: כחלק ממכלול התרחישים שמייחס צה"ל לאפשרות של עימות נוסף בשטח לבנון, קיימת הערכה כי תתפתח תופעה של הפרות סדר (הפס"ד) תכופות שילוו את הלחימה.

בצה"ל מתכוננים לכך שבתגובה אוטומטית לכיבוש כפר מסוים על ידו, תפשוט בקרב תושביו הפגנה הפרת סדר מסיבית, איתה יידרשו הכוחות להתמודד.

"מתכוננים למציאות דומה למה שקורה לאמריקאים באפגניסטן. משמע, כובשים כפר, מתחיל הפס"ד", הסביר לאחרונה מפקד חטיבה 7, אל"ם נדב לוטן. ההפגנות, באם יתגלעו, עשויות לערב התפרצות אלימה מקומית, לצד שילוב אמצעי לחימה מקצועיים.

"לא מדובר רק בהפס"דים טיפוסיים כמו שנראים באיו"ש, אלא אפשר שמדובר גם בהפס"דים הכוללים מטענים וירי נק"ל", ציין מפקד החטיבה בהשתלמות למפקדיה בנושא השטח הבנוי. "ככל שמתארכת השהות של צה"ל בכפר, כך גוברת התסיסה", הבהיר סא"ל נריה ישורון, מג"ד 82 של החטיבה.

לוחמי חטיבה 7 נערכים גם לתרחיש זה, ועברו במהלך ההשתלמות רענון הנחיות כהכנה לתרחישים מסוג זה. "חשוב להיות מוכנים לכל", הסבר לאתר צה"ל סא"ל נריה ישורון. במסגרת היערכות זו להפס"דים קיימת גם הכנה לוגיסטית של הטנקים, שידרשו ללחימה בשטח בנוי.