קבוצת מובילי דעת קהל מישראל חזרו השבוע מביקור בקהילות היהודיות בארצות הברית במסגרת תוכנית "גוונים" של הקהילה היהודית בסן פרנסיסקו.

חברי הקבוצה, בהם מנהלי בית ספר, רבנים ובכירים בשירות המדינה, נפגשו עם ראשי הקהילות היהודיות ושמעו מהם על ההתמודדות עם ההתבוללות והניסיונות "למשוך" את חברי הקהילה לבתי הכנסת.

"זו יוזמה של הפדרציה היהודית של סן פרנסיסקו שמטרתה להשפיע ולגרום לכך שהשיח במדינת ישראל יהיה יותר סובלני", מספר ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, שמשתתף בתוכנית.

לתוכנית "גוונים" בה משתתף רביבי נבחרו 17 ישראלים בהם רבנים קונסרבטיביים ואורתודוקסיים, ואישי ציבור דתיים, מסורתיים וחילוניים. הקבוצה נפגשת אחת לחודש במקום אחר בארץ כדי להכיר את הקבוצות השונות בישראל. בין היתר הם ביקרו בישיבה חילונית וישיבה חרדית. "במסגרת התוכנית אנחנו מנסים להבין את הזרמים השונים ביהדות".

השיא של המפגשים בין חברי הקבוצה כולל ביקור בקהילות היהודיות בסן פרנסיסקו ובניו יורק, ממנו הם חזרו השבוע. "נפגשנו עם ראשי הקהילות מהזרמים השונים וגילינו שמה שמטריד אותם אלו דברים שאנחנו בישראל כמעט ואל מתמודדים איתם", מספר רביבי.

לדבריו, הקהילה היהודית בסן פרנסיסקו מתמודדת עם כ-90 אחוזי התבוללות. "יש שם יהודיים שהיגרו לסן פרנסיסקו וחשבו שמדובר בכמה שנים ולכן לא שלחו את ילדיהם לבתי ספר יהודיים. אחרי 20 שנה הם הבינו שהילדים שלהם כבר לא ישראליים ולא קיבלו חינוך יהודי. חלק מההורים הללו מכים על חטא וחלק ויתרו".   

"רק 20 אחוז מהקהילה היהודית בארה"ב מזוהים עם זרם כל שהוא. 80 אחוז לא מזוהים בכלל כיהודיים", מוסיף רביבי לתאר את התרשמותו. "מבחינתנו זה מטריד כי אנחנו כמעט מאבדים את הרוב היהודי בתפוצה הגדולה שלנו. אנחנו עכשיו בזמן פציעות".

לדבריו, התפתח בין חברי הקבוצה למארחים שיח, מה הם עושים כדי לשנות את המצב ומה אנחנו עושים בארץ גם כן לשנות את המצב. "רבנים ומנהיגי קהילות בארה"ב הופכים את בתי הכנסת לאטרקטיביים כדי למשוך את האנשים לבוא לשם. זה כולל, לעיתים, שיעור יוגה ומדיטציה בבית הכנסת כי אותו רב רוצה לחבר את הקהילה שלו כדי שיהיו מזוהים עם היהדות שלהם".

רביבי מציין כי מהמפגשים בין חברי הקבוצה בארץ נראה שיש התמתנות באיבה ובמחלוקות שבין המגזרים השונים. "גם בארה"ב וגם בארץ בסופו של דבר כל מגזר מבוצר בעמדות שלו. עם זאת בשנים האחרונות יש שיתופי פעולה בין המגזרים שמחמם את הלב לראות אותם".

"המטרה היא להבין שבסופו של דבר כולנו יכולים לחיות אחד לצד השני", מסכם רביבי, "אבל יש עוד הרבה מה לעשות כדי להציל את העם היהודי בתפוצות".