כלב נחייה. אילוסטרציה
כלב נחייה. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

בין חיילי בסיס פלמחים לאנשי המרכז הישראלי לכלבי נחייה בבית עובד יש קשר מיוחד, שהגיע לשיא השבוע: בבסיס התארחו כמאה עיוורים לרגל יום כלב הנחייה הבינלאומי, המוקדש כולו להולכים על ארבע ולמאלפיהם.

באתר חיל האוויר דווח כי במסגרת האירוח המיוחד, התרשמו העיוורים מאמצעי הלחימה של גף ההגנה הקרקעית של הבסיס ומפעילותם של יחידת "שלדג" וכלי-הטיס הבלתי מאויש, ההרמס 450, הנמצאים בבסיס.

את המיצג הראו אנשי הבסיס בעזרת הסברים מילוליים שלוו באפשרות לחוש ולמשש את הפריטים השונים. "הקשר עם צה"ל וחיל-האוויר הוא מאוד חשוב לנו", מספר בני קובלנץ, עיוור אשר משמש כגזבר עמותת העיוורים הנעזרים בכלבי נחייה. "כל תחושה והסבר שאנחנו חווים הם חשובים, כיוון שאנחנו לא רוצים לפספס שום דבר בעקבות המגבלה שלנו".

במהלך הערב התקיימה הופעה של להקת חיל-האוויר, אליה הצטרפה נילי זיידל, מוזיקאית עיוורת הנעזרת בכלבת נחייה. הקשר בין הזמרת העיוורת ללהקה נוצר לאחר שמשפחתו של מתופף הלהקה הכשירה את כלבתה של נילי. "אני מגשימה היום חלום להופיע עם להקה צבאית", אמרה נילי בחיוך מלא התרגשות.

צילום: דובר צה''ל

הקשר המיוחד בין החיילים לעיוורים נוצר לפני מספר שנים, כאשר מפקד הבסיס לשעבר, תא"ל (מיל') מוטי רגב הקים יחד עם אנשי המרכז את קבוצת רוכבי האופניים "כן ולא" – רואים ועיוורים שמדוושים יחד.

הקשר הזה נמשך עד היום בפעילויות משותפות, ביקורים ואף כאשר מגיעים העיוורים לבסיס על מנת לבצע בו פעילויות ספורט רחוקות משאון הכבישים. "חשוב לנו שחיילי הבסיס יחשפו לפרויקט ויהיו מעורבים בקהילה כחלק מתוכנית החינוך של הבסיס", מסביר מפקד הבסיס, תא"ל יואב לאור. "התחום הזה הוא מאוד מרגש, ונושא התרומה לקהילה בכללו הוא עוגן בחיל-האוויר. כיוון שהמרכז הישראלי לכלבי נחייה קרוב כל כך לבסיס, זה טבעי עבורנו לשתף איתם פעולה בצורה הדוקה".