הציוד בבית שנהרס
הציוד בבית שנהרסצילום: מועצה אזורית שומרון

יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, משוכנע שמאחורי הרס בתיהם של משפחות קייזר ולזר בגבעות השומרון עומדים משפטנים אנשי המנהל האזרחי המבקשים לסכסך בין שר הביטחון משה יעלון לבין המתיישבים שעד לא מכבר ראו בו כתקוותם הפוליטית וכראש ממשלה עתידי בישראל.

קצובר מבהיר כי הוא "מצטרף להערכות המופנות כלפי השר יעלון אך עם זאת יעלון מפגין חולשה בלתי מוסברת, נותן למערכת לגרור אותו ויש לי הרגשה שהם גוררים אותו דווקא לסוגיות שמסעירות את השטח, אולי כדי לסכסך ואולי כדי להפגין את חולשתו".

לדברי קצובר ממסמכי המשפטנים במנהל האזרחי עולה כי צץ באחרונה קריטריון חדש לפיו ממקדים אנשי המנהל את פעולות האכיפה שלהם, קריטריון זה הוא קריטריון ה"בנייה החדשה".

"פרקליטות המדינה הצהירה בפני בג"ץ שכל בניה חדשה שתיבנה ביו"ש ללא היתר תיהרס. הדבר נתון לפרשנות במשרד הביטחון חלוקים על הפרשנות הזו אבל יש גורמים בפרקליטות ובמנהל שרוצים להפגין בפני שר הביטחון מי החזק בשטח. הם מעלים לראש סדר העדיפויות בנייה חדשה, גם אם היא מושקעת וגם אם לא הייתה בתקופת שלטון ברק הידועה לשמצה, מנצלים את זה בצורה הכי מוזרה דווקא בשלטון הימין וכשאדם מוערך כמו יעלון נמצא בראש המערכת וכך הורסים בית שהשקיעו בו כחמש מאות אלף שקלים. זו חרפה".

בדבריו מזכיר קצובר את הבטחתו של שר הביטחון יעלון להסדיר את הבנייה על אדמות שאינן פרטיות, הבטחה שנאמרה במסגרת תשובתו לבג"ץ. לעומת זאת, קבע יעלון, בנייה שנבנתה על אדמה פרטית תוסר. במקרה ביתה של משפחת לזר בגבעת תקומה מדובר באדמות שאינן פרטיות ושהתכניות הן להסדרתן ודווקא במבנה זה החליטו להתמקד בה בשעה שבגבעה שממול נבנה מסגד באופן בלתי חוקי ובג"ץ אף הורה לעצור את הבנייה אך דבר לא נעשה, הבנייה שם הושלמה והמסגד מתפקד לתפילת המוסלמים באין מפריע.

את דבריו מחריף קצובר כאשר הוא קובע כי ההתנהלות בתקופת יעלון חמורה יותר מתקופת אהוד ברק. "בדוגמא הזו תקופת ברק חזרה בהיקף חריף יותר. לאהוד ברק היו קווים אדומים כשלאחר תקופת ההקפאה הוא לא פגע במבני קבע אלא רק במחסנים, חושות או התחלות בנייה, וכאן איבדו כל פרופורציה ויעלון מצא את עצמו כאילו לכאורה הוא מגן על החוק".

כאמור, קצובר סבור שההסבר היחיד למציאות המתרחשת סביב יעלון נובעת מכך שמישהו רוצה לסכסך בינו לבין המתיישבים, "בצמרת המשפטית של המינהל האזרחי מביאים לו לטיפול את הדוגמאות שלא היו צריכות להיות על סדר היום אבל הן המסעירות ביותר כמו במקרה שגיא קייזר ומשפחת לזר שהשקיעה כחצי מיליון שקל בביתה. אין לזה הסבר אחר מדוע הם נוהגים כך בשונה ממדיניות ברק דווקא כשעומד מולם אדם כמו בוגי יעלון".

קצובר אינו מקבל את ההשוואה בין מצב החוק בשומרון לבין זה שבמרכז הארץ ולדבריו אדם הטוען שבנייה בלתי חוקית בגבעתיים או קמת גן הייתה מוסרת מיידית בעוד בשומרון המציאות אחרת צודק. לדבריו הסיבה היא שהמקום טרם הוסדר בחוק בניגוד לגבעתיים או רמת גן ששם נקבע החוק ונקבעו הקריטריונים על פיהם ניתן לבנות או שעל פיהם ניתן לאסור בנייה. "במקום שהכול מסודר ואחד חורג מהסדר צריך לאכוף את החוק, אבל כאן אין חוק בבסיס ושר הביטחון עוד הבטיח שיסדיר את המקומות הללו וניתן יהיה לבנות בצורה מסודרת. הוא לא עשה את זה ולכן נקבעו קריטריונים שלפיהם מי שבונה בצורה שפוגעת ברכוש ציבורי או על אדמה פרטית יעלה לראש סדר העדיפות להריסה, אבל כאן, לא במקרה קייזר ולא במקרה לזר, לא פגעו ציבורית ולא היו על קרקע פרטית. להעלות אותם לראש התור להריסה זה זועק לשמיים. החוק כאן הפך לצחוק. אי אפשר להסתתר מאחורי הטענה של אי חוקיות. חוקיות או אי חוקיות תלויה בהסדרה החוקית וכאן אנחנו עדיין לא בשלב הזה למרות שהדבר הובטח על ידי שר הביטחון".

עוד מוסיף קצובר ומציין כי הרס ביתה של משפחת לזר נעשה ללא מתן צו הריסה וללא התראה אלא על סמך צו תיחום בלבד. צו תיחום הוא צו נוסף מאותה שורת צווים שהוגדרו על ידי השופט אדמונד לוי ז"ל כצווים דרקוניים. על פי צו זה ניתן לבצע הרס מיידי ללא התראה ואזהרה. "הם הוציאו צווי תיחום על הרבה מאחזים וכדי שהם יהיו בתוקף הם מחדשים אותם מדי תקופה על פי הכללים שבצו וזה מאפשר להם באופן שאפילו לא מקובל באפריקה לבוא באישון לילה ולבצע הריסה".

כשנשאל על יעד הביקורת המרכזי שלו ושל אנשי השומרון מזכיר קצובר כי באחרונה יצא בהתבטאויות לא פשוטות כלפי יעלון על אף ההערכה האישית שהוא חש כלפיו ומוסיף ומזכיר את דבריו של שר בכיר מסוים שאמר לו שאם יעלון לא יכה על השולחן או אפילו יהפוך את השולחן לא ייכנס סדר למערכת המינהל האזרחי, "באצילותו או בעדינותו הוא נמנע מלעשות זאת, אבל כך אי אפשר להנהיג. אם הוא רוצה להתמודד על ההנהגה הוא חייב להוכיח מנהיגות ולהעמיד לסדר את כל אותם גורמים שגוררים אותו למחוזות בלתי אפשריים בשם המילה חוק. לכן הביקורת שלי מופנית בהחלט גם כלפיו".