כבר אי אפשר להיות עצוב? טיבי
כבר אי אפשר להיות עצוב? טיביפלאש 90

מליאת הכנסת מכונסת הבוקר (שני) לדיון פגרה מיוחד בעקבות בקשתם של למעלה מ- 25 חברי כנסת מן האופוזיציה, שביקשו לדון במשבר במשא ומתן עם הפלשתינים, ובכישלון הממשלה בעניין שחרור יונתן פולארד.

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק בוז'י הרצוג (עבודה), אמר כי "שר החוץ ליברמן אמר את נהמת ליבו וחוזר לנקודת המוצא הטבעית שלו ומאיים בבחירות. אני לא חושב שזה איום, זה פתרון אמיתי למדינת ישראל לפתור את המבוי הסתום שהממשלה הזו הביאה בכל התחומים. אם ליברמן רוצה ללכת לבחירות, נלך לבחירות".

"אנחנו נמצאים על סיפו של הר געש והציבור לא מבין את חומרת המצב, וכל האשמה היא על ראש הממשלה שלא מסוגל לעשות כלום", קבע הרצוג, "כל התהליך כולו כשל וקרס מכיוון שאין יכולת ללכת לצעדים אמיתיים לשלום מבחינת נתניהו. לכן אני קורא לתנועה ויש עתיד לפרוש מהממשלה ולחבור אלינו".

"אין אמון בסיסי ודיאלוג מינימאלי בין נתניהו לאבו מאזן מהיום שהם התחילו את המשא ומתן. אבו מאזן היה צריך לבוא לכאן ולדבר אלינו ונתניהו היה צריך ללכת לפרלמנט הפלשתיני וכל זה לא קרה", הוסיף הרצוג.

"ליברמן אמר את האמת, אין מוצא. בואו נלך לבחירות ונשאל את העם. אני מקווה שקריאתי תענה ובהקדם", חתם הרצוג את דבריו.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי "יש לנו ממשלה שניהלה משא ומתן מדיני שכל המטרה שלו הייתה לשרת את ההישרדות הפוליטית של השותפים הקואליציוניים שלה. זה נראה לכם רציני ששר החוץ מנהל מדיניות זיגזג? כך לגבי מתווה קרי שלפני חודשיים הוא תמך בו והיום מתנגד, וכך לגבי שחרור אסירים שהוא עצמו הצביע בעד בעבר ועכשיו הוא מתנגד".

"אין לי ציפיות מליברמן ובנט, אבל מה עם לבני ולפיד שנשבעו שהם לא ישבו בממשלה שלא תקדם תהליך מדיני? הם הופכים להיות המשת"פים של ממשלת נתניהו. הם הצהירו במפורש שלא יישבו בממשלה שלא תנהל משא ומתן והכל היה על הקרח. אכפת להם רק מהכיסאות שלהם", הוסיפה גלאון.

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל) טען בנאומו, כי "הרושם הוא שהממסד והתקשורת התגייסו כדי לצייר מצב כאילו הפלשתינים אשמים. המטרה במשא ומתן לא הייתה להגיע להסדר אלא כפי שנתניהו עצמו אמר המטרה הייתה לחשוף את הפנים האמיתיות של הפלשתינים. כלומר ראש הממשלה מלכתחילה כיוון לאי הסכם. המשא ומתן הוא בזבוז זמן שמטרתו להחזיק את הקואליציה בחיים".

"כדי לסחוט את ממשלת ארצות הברית העלו את השם של פולארד", טען טיבי, "מה קשור פולארד לעסקה? החולשה והרפיסות של הממשל האמריקאי התגלתה בשיאה מול הסחטנות של ממשלת ישראל על הסכם שכבר כל סעיף בו ברור".

"רק לפני כמה ימים האמריקאים חיבקו את ליברמן ואמרו שהוא התמתן. איזה התמתן? הדבר היחיד שאני מסכים איתו זה שצריך ללכת לבחירות. 'החדר' שבו מתנהל המשא ומתן העלה עובש. כלום לא מתרחש שם. בכיר אמריקאי אמר שהייתה התקדמות בפגישה בין עריקאת ללבני, זה שקר. אני יודע שלא הייתה שום התקדמות", הוסיף טיבי.

בתגובה לדברים הללו שאל סגן השר אופיר אקוניס, "אתה יודע את זה דרך הקשרים מהתקופה שהיית יועץ של ערפאת?"

ח"כ אחמד טיבי השיב, "ערפאת הוא מנהיג דגול ואני גאה שהייתי יועץ שלו".