ילדים אוכלים. אילוסטרציה
ילדים אוכלים. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

יו"ר ש״ס ח"כ אריה דרעי הגיב בחריפות לדו''ח מבקר המדינה על "פעולות הממשלה לקידום הביטחון התזונתי".

"זעקתם של 306 אלף ילדים שבעקבות התעללות הממשלה נשארים רעבים לפת לחם, היא הסיבה האמיתית שעל הממשלה הרעה הזו ללכת לבחירות", אמר דרעי.

יו''ר ש"ס הוסיף כי "ממשלה שמפקירה את אזרחיה ואת ילדיה אין לה זכות קיום. אני קורא לכל חברי הקואליציה שקצת חמלה נשארה בלבם, לוותר על הכיסא ולצאת מממשלת ההרעבה".

ח״כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר בתגובה לדו״ח המבקר על נתוני העוני החמורים כי ״בכל מדינה מתוקנת לאחר דו״ח חמור כזה על רוה"מ ושר האוצר להתפטר מתפקידם. ממשלה רעה ואטומת לב כזו לא הייתה הרבה מאוד שנים, ליברמן צודק צריך בחירות".

על פי הנאמר בדו''ח מבקר המדינה, 900,000 נפש, בהם כ-360,000 ילדים, דיווחו כי בשל מחסור בכסף לא אכלו יום שלם או צמצמו את גודל הארוחות שלהם במשך כמה חודשים בשנה.

"עוני אינו גזרת גורל", כתב מבקר המדינה במבוא לדו"ח וציטט את שופט בית המשפט העליון לשעבר יצחק זמיר, שאמר "אסור שזכויות האדם ישמשו רק את האדם השבע, צריך שכל אדם יהיה שבע כדי שיוכל ליהנות, למעשה ולא רק להלכה, מזכויות האדם".

"אי ביטחון תזונתי, שמשמעותו היעדר האפשרות לצרוך באופן סדיר מזון הכולל את כל רכיבי התזונה הנדרשים להתפתחות תקינה ולבריאות האדם, משפיע לרעה על הבריאות הפיזית והנפשית של הסובלים ממנו ותורם להנצחת מעגל העוני", כתב מבקר המדינה, "לילדים שגדלים במשפחות שסובלות מאי ביטחון תזונתי סיכוי קטן יותר להגיע להישגים בלימודים ולהצליח לפרוץ את מעגל העוני".

המבקר מתח ביקורת חריפה על הממשלה. "המועצה הארצית לביטחון תזונתי, שאמורה לייעץ לשר הרווחה בנושא התכנסה לראשונה רק בינואר 2013, כמעט שנה אחרי שהייתה אמורה להתכנס והיא מצויה בראשית עבודתה. כמו כן לא נמצא כי משרד הרווחה נתן למועצה אמצעים להפעלתה. יש לראות ליקויים אלה בחומרה".