שינויים. הרב שי פירון
שינויים. הרב שי פירוןמוקי שוורץ

מליאת המועצה להשכלה גבוהה החליטה היום (שלישי) לא לאשר קיום תכנית לימודים לתואר ראשון במשפטים בשפה האנגלית.

"המועצה השתכנעה כי בלימודי משפטים לתואר ראשון קיימת מרכזיות לשפה העברית וקיים קושי משמעותי בתרגום מדויק של מושגים משפטיים, כמו גם ההקשר התרבותי שבו צמחו, לשפה זרה", נאמר בהחלטת המועצה.

את הבקשה הגישו המרכז הבינתחומי בהרצליה והמרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן, אשר ביקשו לפתוח תכניות ללימוד משפטים באנגלית, בעיקר עבור סטודנטים ששפת אמם איננה עברית.

ועדה מיוחדת שהקימה המועצה להשכלה גבוהה לא הצליחה להגיע לתמימות דעים בנושא זה, שלושה מחברי הועדה הגישו חוות דעת התומכת בבקשה ושניים הגישו חוות דעת מנוגדת.

נשיא האקדמיה ללשון פרופ' משה בר אשר מסר בתגובה כי "האקדמיה ללשון העברית מברכת את המועצה להשכלה גבוהה על החלטתה הראויה לעמוד על משמר הלשון העברית ועל משמר ההכשרה הראויה של משפטנים במדינה". לדבריו, "החלטת המל"ג מלמדת שאין אפשרות להכשיר משפטן במשפט המדינה בלא שיהיה בידו הכלי האמיתי לעבודתו - הלשון שבה נוסחו החוקים ובה מתנהל השיח המשפטי. ואף זאת, יש בכך חיזוק לשמירה על העברית כלשון ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה".

יו"ר שדולת השפה העברית בכנסת, ח"כ ד"ר שמעון אוחיון, בירך על ההחלטה. "אני מברך על ההחלטה הנבונה של המל"ג וההכרה בחשיבות השפה העברית". אוחיון העביר לפני הישבה מכתב עליו חתמו עשרות חברי כנסת בדרישה מהמל"ג שלא לאשר את הבקשה.