תרגול לתרגול
תרגול לתרגולמארגני תרגול ההקרבה

לקראת אירוע תרגול הקרבת קורבן פסח מחר (חמישי) בירושלים, שוחחנו עם הרב יצחק שפירא, ראש ישיבת 'עוד יוסף חי' שביצהר, אחד הדוברים המרכזיים באירוע.

בראשית דבריו מדבר הרב על חשיבות התירגול מתוך הדרכה של 'ותרגילנו בתורתך', תרגול שמקבל משנה משמעות כאשר מדבור בתרגול מצוות ברגל המבטא גם את החג המתקרב וגם את ההליכה ברגל אל מקום המקדש. "הרגליים נישאות על ידי הלב", אומר הרב שפירא ומזכיר כי שניים נקראו לב – המקדש והמלך.

עוד הוא מזכיר את הדברים שנאמרו ביעקב אבינו שנשא את רגליו – שליבו נשא את הרגל, כך מבאר רש"י. נשיאת הלב הזו דומה לתשוקה של העם להיות יחדיו ותשוקה זו, מסביר הרב שפירא מרגילה אותו להרגליו החדשים, ההרגלים שהתורה רוצה בהם.

הרב שפירא מציין בדבריו כי חשוב שמהלך התרגול לא יכלול טרוניה שקטה כלפי אותם שלא הגיעו והתשוקה של עם ישראל לגאולתו היא בעל פנים וביטויים שונים ואין אי הגעתו של אדם לאירוע מקטינה את גודלו של האירוע. "כל אחד עושה לעצמו את הביטויים הטובים ביותר כדי לבטא את הגעגוע ואת הרצון שהשכינה תשוב לציון".

בהמשך השיחה עמו נשאל הרב שפירא כיצד הוא מתייחס לאותם המגדירים את כל מהלך התרגול כהזוי וכמנותק מהמציאות. לדבריו התחושה שמדובר במהלך הזוי נובעת מהמרחק הנפשי שבין העם למעשי הגאולה ומשום כך כבר בראשית הדברים ציין את חשיבות אחדות העם סביב המלך והמקדש כבסיס לחיבור אל אותם הרגלים לאומיים תורניים שיש להתחבר אליהם. "זו ההשתוקקות השואפת לחיים שלמים שאיתם אפשר לצעוד הלאה, וכשהדבר קורה הדברים לא ייראו הזויים ולא משונים כלל".

עוד התיחס הרב שפירא לעצם סוגיית הקורבנות בתקופת המקדש השלישי. בדבריו הזכיר את שיחותיו של הרבי מלובביץ' על המקורות בחז"ל סביב האמירות על ביטול הקורבנות וביטול מצוות. שם מחלק הרבי מלובביץ' בין שלבים בגאולה. בשלב הראשון העולם נוהג כמנהגו ובהמשך מגיע שלב שינוי תפיסת העולם ומנהגו, וכל עוד אנו בשלב הראשון אין מחלוקת על כך שיהיו קורבנות כפי שפסק הרמב"ם ועימה הפוסקים האחרים. ביטול הקורבנות והמצוות יתרחש רק בשלב הבא של התעלות העולם כולו והתנהלותו באופן שונה לחלוטין מהאופן המוכר לנו.

כאן המקום להוסיף ולציין כי האירוע שיתקיים השנה לתרגול הקרבת קרבן פסח יכלול הפקה גדולה ובה תזמורת, מסכי ענק, תפאורה משלימה ועוד. לקראת האירוע נבנה מזבח בגודל 2.5 מטרים על 2.5 מטרים כגודל המזבח המינימאלי הכשר. זאת בהתאמה למזבח הכשר הממתין במכון המקדש.

הכהנים יתרגלו על במה מוגבהת. בזמן כל התרגול ינגנו רואי לוי ותזמורתו את ההלל בשיתוף הקהל. ממש כפי שהיה בבית המקדש שם שרו כל הציבור את ההלל בזמן הקרבת הקרבן. מארגני האירוע מדווחים כי "הכבש שיוקרב כבר הוזמן והושגו כל האישורים הוטרינריים ואישורי העירייה הנדרשים".

האירוע ישודר בשידור חי באתר מכון המקדש והן על מסכי ענק במגרש עצמו.

כבר אתמול (שלישי) כבר הגיעו הכהנים לבושים בבגדי כהונה כשרים שנתפרו במכון המקדש על מנת לבצע 'תרגול לתרגול'. המארגנים מוסיפים ומבהירים כי הכול נעשה רק כתרגול שכן את קרבן הפסח ניתן להקריב רק במקום אחד ורק בי"ד בניסן. "הכול חולין ובשר הכבש הצלוי יינתן לציבור המשתתפים".