ישראל אייכלר
ישראל אייכלרחזקי עזרא

ח"כ אייכלר (יהדות התורה) אמר היום (רביעי) בדיון של ועדת הכלכלה על תקנות בטיחות אספקת הגז הביתי במיכלים, כי לאור הסכנות שהביאו לאסונות קשים, אין מנוס מלהתקין תקנות מחמירות בכל שרשרת אספקת הגז עד לנקודה הביתית.

"יש להקפיד על כללי בטיחות וליישם אותן בשטח באופן יותר רציני ומעשי. אך יחד עם זאת, אין לאפשר בלימת תחרות עסקית וייקור המוצר לצרכן מתוך אינטרסים כלכליים, בניצול שם בטיחות הגז".

בדיון עלו טענות מצד חברות אספקה קטנות, הטוענות כי החברות הגדולות שולחות יד לועדות הממשלתיות, הדואגות להבטיח את המונופול שלהם בשוק. גם על התקנות של משרד האנרגיה שבאות להבטיח את הבטיחות בדרכי אספקת הגז, עלו טענות כי אין ביניהם לבין הבטיחות כל קשר. התקנות רק מייקרות את המוצר לצרכן. לדוגמא, האיסור להובלת גז מחברות שונות ביחד, דבר המייקר את ההובלה. או שאין בעלות הצרכן על מיכל הגז הביתי והוא אצלו רק כפקדון.

אייכלר טען כי יש לפתוח את שוק הגז הביתי לתחרות עסקית ובתנאי שזה לא יפגע בבטיחות.

על בעלות החברות על מיכל הגז, הוא הביא לדוגמא את שוק הטלפון. בכל השנים שמשלמים "דמי שירות" על מכשיר הטלפון שהיה שייך לבזק. בשנים האחרונות שברו את השליטה של חברות הסלולר על המכשירים הניידים של הצרכנים. כך צריך להפריט גם את בלון הגז, מבעלות החברות, "יש לאפשר לכל צרכן לבחור את ספק הגז בלי להיות תלוי בחברה כלשהי ולהכניס את השוק לתחרות עסקית הגונה. כך מחירי אספקת הגז יהיה זול יותר ובתנאי שלא יהיה בטוח פחות. לשם כך צריך פיקוח הדוק על בטיחות האספקה וההובלה והחיבורים עד לבית ולא הגבלת השוק מתחרות עסקית פתוחה".