בית קברות בפולין.
בית קברות בפולין.צילום: פלאש 90

פעילי אגודת "אהלי צדיקים" מברכים בימים על המוגמר, עם סיום שיפוץ ושיקום האוהלים והמצבות בבית העלמין העתיק שבעיר אוז'הורוד ("אונגוואר" בשמה היהודי המקורי) שבדרום מערב אוקראינה ובתוכם את קברות הרבנים על כס הרבנות בעיר.

במהלך שיקום בית העלמין שופצו מחדש גם המצבות של רבי שלמה גאנצפריד, מחבר "קיצור שולחן ערוך" ורבי יקותיאל יהודה גרינוולד, בנו של בעל "ערוגת הבושם". האותיות שעל המצבות נצבעו מחדש.

העיר אונגוואר, השוכנת על גבול אוקראינה-­הונגריה, ידועה כאחת הערים העתיקות ביותר של אוקראינה. היא נוסדה לפני יותר מאלף שנה ובמשך שנים רבות עברה משלטון לשלטון, מהקיסרות האוסטרית להונגריה, ממנה לצ'כוסלובקיה וממנה לברית המועצות של אוקראינה הסובייטית. כיום נמצאת העיר תחת שלטונה של אוקראינה העצמאית והיא משמשת כבירת חבל זקרפטיה.

במרוצת השנים נוסדה בעיר קהילה יהודית גדולה וחשובה, אשר שימשה מרכז לעשרות קהילות קטנות באיזור זקרפטיה. יעיד על כך בית העלמין, שלא כמו ברבות מערי אירופה שפר עליו גורלו והוא לא נהרס בשנות השואה על ידי הנאצים, בו עומדות עדיין על תלן מאות מצבות ובמרכז בית העלמין עמדו אוהלי הרבנים שנטמנו במקום.