יועז הנדל
יועז הנדלישי קרוב

עיתון הגרדיאן מפתיע ומפרסם מאמר של ד"ר יועז הנדל, יו"ר המכון לאסטרטגיה ציונית.

עצם פרסום מאמרו של הנדל המגדיר את השקפתו כ"לאומית ליברלית", בעיתון אשר מזוהה עם דעות שמאל קיצוניות ומאופיין בכותבים שמאלניים הוא עובדה מעניינת לכשעצמה.

העובדה המעניינת השנייה היא תוכן המאמר, שכותרתו היא "תהליך השלום הישראלי פלסטיני מת, אבל יש פתרון". 

הנדל קורא לתכנית אותה הוא מציג בפירוט במאמר "תכנית ההפרדה הלאומית". בתכנית הוא מסביר כיצד ניתן להגיע להבנות בצעדים פרגמטיים אשר נכון להיום, הוגנות לשני הצדדים ולא משנות סדרי עולם.

ההבנה של הנדל כי אין כרגע פתרון קבע לסכסוך, אשר יכול להתקבל על-ידי שני הצדדים, הוא שמביא אותו ליצירת המסמך שקורא להפרדה ממקום לאומי.

"במקום להמשיך עם גישת שטחי ,A B ו-C שמוכרת היום, ניתן לחלק בצורה אחרת את השטח מבחינת ההגדרות ופשוט להשאיר את הסכסוך לגזרה קטנה הרבה יותר", כתב הנדל.

"שטחי A+B מהווים 40% משטחי יו"ש ובהם חיים כ-98% מהפלסטינים. השטחים האלה יהיו פלסטינים לכל דבר עם רצף טריטוריאלי. שטחי גושי ההתיישבות מהווים 12% מיו"ש ושטחים אלה ישארו בשליטה ישראלית ואילו השטח הנותר, כ-48% ישאר 'שטח מחלוקת'", ציין הנדל.

לדבריו, "בשטח המחלוקת חיים כיום כ-100 אלף יהודים ועוד 100 אלף פלסטינים, חלק קטן יחסית לגושים האחרים שבשאר השטח. שטח המחלוקת ישאר כזה, מתוך הבנה שאין כרגע פתרון ישים ומתוך רצון אמיתי של שני הצדדים להגיע למציאות בטוחה ושקטה יותר בשטח".

עוד מוסיף הנדל, כי "זה לא פתרון קבע, אך זה בהחלט יכול להוביל למשא ומתן מחודש ואולי אפילו לקבוע שלום אמיתי בשטח, מציאות שתגדיל את הסיכויים לשלום רישמי בעתיד".