מוזיאון אגד: לנסוע שמונים שנה אחורה‎

מזה שמונים שנה היה "אגד" שם נרדף לאוטובוס. למעלה מ-70 אוטובוסים ושלל מוצגים במוזיאון אגד בחולון, מספרים את ההיסטוריה של התחבורה הציבורית בארץ.

המבקרים מוזמנים לעלות לאוטובוסים הישנים, להיזכר בימיה הראשונים של המדינה שבדרך או לגלות אותם בפעם הראשונה. לילדים זאת חוויה, למבוגרים זאת נוסטלגיה. האוטובוסים שופצו וחודשו עד הפרט הקטן עם הצבעים המקוריים, האבזור האותנטי ורובם אף נמצאים במצב נסיעה.

גם רכבים ששירתו את אגד כמו מכליות, אוטובוסי גרר ואוטובוסים ללימוד נהיגה, זוכים לכבוד המגיע להם. אגב ברוב הכלים המשופצים ניתן לשבת ולראות את תיק הנהג ופורט הכסף ומנקב הכרטיסיות עם הצורות האישיות של כל חבר אגד, שהיה בשימוש לפני עידן ה"רב-קו" וכרטיסי הנייר המודפסים.

לדברי נח סלוצקי, מנהל מוזיאון אגד, "במוזיאון שנמצא סמוך לנתיבי אילון ניתן לראות ולהרגיש היסטוריה בשפה פשוטה שמדברת אל לב ילדים ומבוגרים כאחד. אגד היא מילה נרדפת לאוטובוס כמעט 80 שנים ולכן לרוב האוטובוסים שבמוזיאון יש סיפור: החל מהפורד טפלה (סיר ביידיש), שנסע בשנות ה-30 בין המושבות ושימש גם להובלת ביצים, כדי חלב, תרנגולות וירקות, דרך אוטובוס 2094 שהותקף בצומת נחלים למחרת ההצבעה של כ"ט בנובמבר (באירוע שהחל את מלחמת העצמאות), האוטובוס הראשון שנסע לסנטה קטרינה לאחר ששת הימים ועד לאוטובוס הקומותיים שפעל בשירות אגד בשנות ה-90".

מוזיאון אגד, הממוקם ברח' משה דיין בחולון, יפתח את שעריו בחוה"מ פסח בימים רביעי וחמישי, א – דחול המועד פסח, טז-יז בניסן, בין השעות  8:00-13:00,  ביום שישי, ג דחול המועד, יח ניסן, וביום ראשון, כ ניסן בין השעות 8:00-12:00. הכניסה חופשית וכך גם החנייה.

במשך השנה פתוח המוזיאון בימי שישי, בין השעות 8:00 – 12:00, כאשר בימים ראשון עד חמישי פתוח המוזיאון לקבוצות בלבד ובתאום מראש בין השעות  13:00 – 8:00.

ניתן לתאם ביקור במוזיאון בטלפון: 03-9142361 או בפקס: 03-9142364

צילומים: צבי וינשטוק