מרכז איסוף למחזור
מרכז איסוף למחזורדוברות עיריית ירושלים

מנתוני אגף התברואה בעיריית ירושלים עולה כי בשנת 2013 חלה עליה חדה של 60% בכמויות האשפה הממוחזרת בעיר.

בשנת 2013 מוחזרו בבירה 65,881 טון, זאת לעומת 40,922 טון בשנת 2012, כך שבשנת 2013 מוחזרה 15.5% מהאשפה העיר, זאת לעומת 10.2% מכלל האשפה בעיר. 

בשנת 2012 כמות האשפה שהועברה למטמנות עמדה על 361,639 טון, זאת לעומת שנת 2013 בה כמות האשפה שהועברה למטמנות עמדה על 360,757 טון. הדבר המעיד על ירידה של כ- 882 טון לעומת השנה הקודמת, זאת לעומת גידול ממוצע של 5% בכל שנה בשאר המקומות בארץ ובעולם. 

הגידול באחוזי המחזור נובע מתכנית אסטרטגית של העירייה שיזם ראש העיר ניר ברקת, להגדלת אחוזי המחזור והפיכתה של ירושלים לעיר הירוקה בארץ. במסגרת התכנית הציבה העירייה בשנים האחרונות ברחבי העיר למעלה מ-3,000 מיכלי איסוף למיחזור חומרים שונים, בהם נייר, פלסטיק, קרטון,  מתכות,  פסולת אלקטרונית, טקסטיל ופסולת אורגנית.

ראש העיר ברקת ציין כי "התכנית האסטרטגית שיזמנו תהפוך את ירושלים בשנים הקרובות למובילה בארץ ולדוגמא לערים אחרות בתחום המחזור. העלייה החדה בכמות המחזור מוכיחה שאנחנו בדרך הנכונה. המפתח להצלחה הוא המשך שיתוף הפעולה הפורה בין העירייה, המינהלים הקהילתיים והתושבים".

ציון שטרית, מנהל אגף התברואה הוסיף כי "מדובר בהישג סביבתי משמעותי ביותר שבא לידי ביטוי כתוצאה מהפעילות העירונית בנושא והצבתם של מעל 3,000 מתקני מיחזור שונים ברחבי העיר".

גם בכמויות מחזור הפסולת האורגנית נרשם גידול מרשים, כאשר הכמות הכפילה את עצמה. בשנת 2013 נרשמו 5,030 טון פסולת אורגנית שמוחזרה, לעומת 2,533 טון בשנת 2012. הגידול נובע מפרויקט ייחודי לירושלים במסגרתו הוצבו מאות מיכלי איסוף ייעודיים לפסולת אורגנית בבתי מלון, מרכולים ובתי עסק גדולים, אשר נאספים על-ידי צוות של אגף התברואה שהוקם במיוחד לאיסוף פסולת אורגנית.

סיבה נוספת לגידול במחזור הפסולת האורגנית הינה פרויקט "מהפח ירוק", המאפשר לתושבים לרכוש במחיר מסובסד קומפוסטר למחזור פסולת אורגנית ביתית. הפרויקט החל בשכונות המושבה הגרמנית וקטמון הישנה ועתה התרחב לשכונות ניות, קטמונים ותלפיות. בשנת 2014 יורחב הפרויקט למינהלים הקהילתיים  יובלים, גנים, בית הכרם והר נוף.

ליישום הפרויקט הוקם צוות מיוחד מהמינהל שמלווה ברציפות את התהליך, החל מרכישת הקומפוסטר, ליווי והדרכה אישיים לתושבים, כולל ביקורי בית ועבודת שטח.

יש לציין כי הישגים אלו בתחום האשפה והמיחזור נרשמו עוד לפני הקמת תחנת המעבר "גרין-נט" באזור תעשייה עטרות, שהחלה לפעול כתחנת מעבר לאשפה ובחודש אוגוסט אמורה להפעיל פס מיון למיחזור שאמור להגדיל באופן ניכר עוד יותר את כמויות המיחזור.

מפעל "גרין נט" בעטרות הינו  מרכז המיחזור הראשון בארץ להפרדה ומיון פסולת, אשר יהפוך את ירושלים למובילה בישראל בהפרדה ומיון פסולת בעקבות החלטת ראש העיר, ניר ברקת להקים בעיר את האתר הגדול בארץ למיון והפרדת פסולת.

בחודשים הקרובים תושלם הקמת מרכז המיחזור והפעלתו המלאה, והחל מחודש אוגוסט הוא צפוי לקלוט את כל הפסולת של העיר ירושלים. הטיפול המתקדם באשפה יתרום תרומה גדולה לצמצום בעלויות הובלת הפסולת לאתר אפעה בדרום הארץ וכן בכמות האשפה המוטמנת.

נכון להיום, המתקן החדש החל בקליטה וטיפול בפסולת של העיר ירושלים, כאשר בשלב זה מועברת הפסולת למתקן החדש וממנו משונעת לאתר ההטמנה אפעה בדרום.

בנוסף מתכננת העירייה להגביר בעתיד את המחזור באמצעות פרויקטים של הכנסת של חומרי גלם נוספים כמו זכוכית ואריזות מתכת למעגל המיחזור.

הצלחה במיחזור האשפה הינה יעד מרכזי של עיריית ירושלים והיא מחייבת את שיתוף הפעולה של תושבי העיר, דבר שיביא לשיפור ניקיון העיר והעלאת איכות החיים בבירה.