חרדים חייל
חרדים חיילצילום: פלאש 90

סקר שערך ארגון בינה לקראת יום העצמאות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה מגלה נתונים מפתיעים על הזיקה של אזרחי ישראל היהודים לזהותם הישראלית - יהודית.

למעלה מ- 20% ציינו שהם חשים יותר יהודים מישראלים. האחוז עולה ככל שהנשאלים צעירים יותר, משכילים פחות ומשתייכים לציבור הדתי.

49.5% מהציבור הדתי - חרדי חש יהודי יותר מישראלי, לעומת 9.7% בקרב הציבור החילוני.

הסקר שנערך השבוע, עבור ארגון בינה - העוסק בהעמקת הזהות היהודית בקרב הציבור הישראלי, כלל מדגם מייצג של 500 גברים ונשים מהישובים היהודיים בכל הארץ.

הסקר בדק את תפיסת הזהות היהודית-ישראלית של תושבי המדינה בימים אלה שלקראת חגיגות יום העצמאות ואת הצפי לתפיסת הזהות היהודית-ישראלית של האוכלוסיה בעוד 20 שנים.

בסקר נמצא כי 20.1% מציבור היהודי בישראל מרגישים יותר יהודים מישראלים ו- 13.6% מרגישים יותר ישראלים מיהודים. יחד עם זאת, 60.8% מהציבור בישראל מרגישים יהודים וישראלים באותה המידה. 2% מהנשאלים ענו כי אינם מרגישים לא ישראלים ולא יהודים ו- 3.5% ענו כי אינם יודעים.

הנשאלים התבקשו להעריך כיצד ירגישו הילדים/נכדים שלהם לגבי אותה הסוגייה בעוד 20 שנה. לגבי שאלה זו עולים נתונים שונים : כאן רוב הנשאלים דווקא רואים תהליך של התחזקות ה"ישראליות" על פני ה"יהדות".

כשנשאלו לגבי הזהות העתידית של ילדיהם/ נכדיהם המגמה מתהפכת 18.1% מעריכים שילדיהם יחושו ישראלים יותר לעומת 17.4 שגורסים שהדור הבא יתחזק לכיוון היהדות.

המשיבים צופים כי בעוד 20 שנה רק 49% ירגישו ישראלים ויהודים באותה המידה' (לעומת 60.8% כיום), בנוסף צופים כי כ- 17.4% ירגישו יותר יהודים מישראלים, ו- 18.1% ירגישו יותר ישראלים מהיהודים.

הסקר נערך במסגרת פרויקט בן 5 שנים בשם "אנו מכריזים בזאת" אותו מובילים דב אלבוים ואנשי רוח וציבור נוספים - ליצירת פרשנות מחודשת למגילת העצמאות והפיכתה לבסיס לדיון על חזון החברה.

ערן ברוך, מנכ"ל בינה, אומר כי "הבחירה בין המושגים יהודי או ישראלי חושפת את המתח הרב בו שרויה החברה הישראלית בין מסורת וחידוש ובין זהות לאומית לזהות דתית. החבר'ה הישראלית היא מעין סיר תוסס ומבעבע של זהויות שממש נאבקות על קולן ומקומן בה. כיוון שאנו מדינה בעלת ציביון דתי יש משמעות גדולה לנתון שלמעלה מחמישית מהציבור מרגישים יותר יהודים מישראלים. לנתון הזה השלכות על כל תחומי החיים בישראל - גיוס לצבא, ירידה מהמדינה, הרגשת שייכות ועוד והוא מסביר את הדיון סביב חלוקת הנטל במדינה".