בשר
בשרפלאש 90

ארגונים חילוניים המתנגדים למערך הכשרות מנסים ליצור מצג לפיו עלויות ההשגחה מביאות לייקור במחירים עבור הצרכן הישראלי.

ערוץ 7 בדק את העלויות האמיתיות וגילה כי מדובר בתוספת אפסית וכלל לא משמעותית עבור המחיר לצרכן.

בשיחה עם ערוץ 7 ציינו בכירים ברבנות הראשית כי בכל המוצרים המיובאים לישראל המאושרים על ידי הרבנות  - האישור של הרבנות ניתן ללא עלות כלל.

ברבנות הסבירו כי חברת מזון בחו"ל המעוניינת לשווק מוצריה בארץ, עליה לבקש אישור מהרבנות הראשית לצורך היבוא. בשיחה עם החברה מוודאים ברבנות כי גוף הכשרות בחו"ל הנותן כשרות לחברה הינו מאושר על ידי הרבנות. לאחר מכן יוצרים נציגי הרבנות קשר עם אותו גוף כשרות בחו"ל ומבררים איתו את אמינות המידע בנוגע לנתינת הכשרות לאותו המוצר המדובר.

במידה וגוף הכשרות מאשר בפני הרבנות כי הוא אכן נותן כשרות לאותה חברה ולאותו מוצר, הרבנות מספקת אישור כשרות וללא שום עלות כספית, זאת מאחר שהרבנות לא שולחת למקום משגיח מיוחד משלה אלא סומכת על גוף הכשרות המקומי, שנבדק בעבר על ידיה.

באשר לעלות של תעודת הכשרות ציינו ברבנות כי כל המחירים גלויים ומפורסמים באתר המשרד לשירותי דת. על פי הנתונים, אגרה שנתית למסעדה עד 12 כיסאות עומדת על 420 ש"ח ולבית מלון מעל 250 חדרים העלות עומדת על 7,250 ש"ח.

בנוסף לאגרה יש לשלם עבור המשגיח כאשר עלות שכרו עומדת על 37 ש"ח לשעה וכמות השעות אותה צריך המשגיח לשהות במקום נקבעת על ידי הרב המקומי על פי קריטריונים שונים בהם - כשרות רגילה או מהדרין, מכירת בשר או חלב ועוד.

מסיכום הנתונים עולה כי מסעדה בכשרות רגילה צריכה לשלם עבור תעודת הכשרות כ-2,300 ש"ח לחודש ואם ניקח לדוגמא פיצריה, במחיר ממוצע של 70 ש"ח למגש, אזי מדובר בעלות של כ-30 מגשי פיצה בלבד כאשר יש לציין כי על פי נתונים שהגיעו לערוץ 7, פיצריה שלא מוכרת כ-100 מגשים ליום, סופה להיסגר.

באופן שנתי מדובר בהוצאה של כ-25,000 ש"ח עבור תעודת הכשרות כאשר ההכנסה השנתית לפי 100 מגשים ליום עומדת על 2,100,000 ש''ח. על פי נתונים אלו מדובר בהוצאה עבור כשרות של 1.1% בלבד מההכנסות.

דוגמא נוספת היא מלון: עבור בית מלון שבו למעלה מ-250 חדרים, הרבנות דורשת לרוב 2 תקנים של משגיחים - עלות שכר של כ-13,000 ש"ח בחודש. עבור שנת כשרות ישלם בית המלון קרוב ל-170,000 ש"ח (כולל אגרה).

מנתונים רשמיים של משרד התיירות עולה כי בארץ ישנה תפוסה של 66% בבתי המלון - פדיון יומי של כ-130,000 ש"ח בממוצע לבית מלון ולשנה כ- 47,000,000 ש"ח. לפי זה, השקעה עבור כשרות לבית מלון עומדת על 0.003%.

גם אם נצרף את הפרש המחיר ברכישת בשר כשר לעומת הבשר שאינו כשר, ערוץ 7 בדק ומצא כי מחיר בשר שאינו כשר בחו"ל (הבשר המצוי בשוק) דומה מאוד למחיר בשר כשר בארץ. בנוסף לכך, על פי נתוני הלמ"ס 72% מאזרחי ישראל היהודים הם שומרי כשרות - מה שהופך את הבשר הלא כשר ללא מבוקש ובהתאם לכך, מסעדה או מלון שאינם כשרים יהיו לא מבוקשים ולא כלכליים בארץ.