שר הכלכלה ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, נשא הערב (ראשון) דברים בטקס לציון יום השואה והגבורה שנערך בבית העדות שבניר גלים.

"באנו לכאן הערב לבית העדות כדי לזכור ולהתייחד עם זכרם של אחינו ואחיותינו קורבנות השואה", אמר בנט בטקס, "באנו גם להזכיר לנו ולעולם כולו את התהום המוסרית שנפערה באירופה לפני יותר משבעים שנה".

שר הכלכלה הזכיר את אדישות מדינות העולם נוכח השמדת העם היהודי. "חשיכת מוות שירדה על יבשת שלמה ובהמשך גם על העולם כולו, בה העולם ראה אך בחר באדישות לשתוק ולהתעלם מהשמדת העם היהודי, כאילו אין זה נוגע אליו. באנו לכאן הערב גם כדי ללמוד ולהפיק לקחים לעתיד והלקח ברור- בכל דור ודור אנו חייבים לזכור את השואה ובכל דור ודור אנחנו חייבים למנוע אותה מחדש", הדגיש השר.

יו"ר הבית היהודי סיפר כי נמנע בכל חייו מדריכה על אדמת פולין, עד שנסע עם משלחת הכנסת לפני מספר חודשים. "עד אז כל מה שידעתי ביחס לשואה בא לי מקריאה של ספרים רבים, מסיפורים אישיים אשר שמעתי וגם מהתעניינות אישית, שהיא אך טבעית למי שענפים רבים וגדולים ממשפחתו נכרתו בשואה".

"שלושה דברים שאני נושא עימי מאז הביקור באוושויץ", סיפר בנט, "ראשית - הקור, קור מקפיא ולא אנושי, קור שחודר לעצמות, משתק ולא מאפשר לחשוב כמעט על שום דבר אחר. אנחנו היינו מצוידים ולבושים בשכבות בגדים רבות ועדיין הקור היה בלתי נסבל. אינני מבין כיצד יהודים אסירים התקיימו שם אפילו יום אחד כשלגופם בגדי פסים דקים. "כל הקשיים הפיזיים שחוויתי בצבא היו פחותים מיום אחד בקור המצמית", הודה.

"הדבר השני, תאי הגזים - בדמיוני תמיד ראיתי מבנים ענקיים ששימשו את מפעל ההשמדה שחיסל מיליונים, אבל במציאות התאים היו קטנים. את כל המבנה הרצחני הזה של תא הגזים ניתן היה להחריב בפצצה אחת. ארבעה תאי גזים - ארבע פצצות. ואף אחד לא הטיל את הפצצה. לא ארה"ב, לא בריטניה, לא העולם החופשי. אף אחד. היינו לבדנו.

"והדבר השלישי - זה אכן אמיתי. השואה התרחשה במקום שיש בו אדמה, אוויר, שמיים. זו לא פלנטה אחרת. זה קרה בעולם שלנו. מכיון שזה קרה, זה יכול לקרות שוב. ואת זה מדינת ישראל לא תאפשר", אמר בנט בטקס.

יו"ר הבית היהודי קרא ללמוד את הלקח ולא ליפול ל"מלכודות הדבש" של אויבי ישראל. "מדיניות החוץ של הנאצים מ-1933 רצופה במשאים ומתנים שהבשילו לכדי הסכמים בין לאומיים 'חתומים', אותם ליוו הצהרות פומביות מרגיעות שקרסו תוך זמן קצר, כמגדל קלפים".

"הנה רשימה חלקית: הסכם אי לוחמה עם פולין, הסכם עם בריטניה על גודל הצי הגרמני, הסכם ריבנטרופ מולוטוב וכמובן הסכם מינכן עליו חתם צ'מברלין והגדיר אותו כהישג - 'שלום בזמננו'. הדיו שבה נכתבו ונחתמו ההסכמים התבררה בהמשך כדם שהוקז בשדות הקרב ודמם של יהודים שנרצחו".

"בסופו של יום הלקח ברור - מול רודנים ועריצים, מול אידאולוגיה קיצונית הקוראת להשמדת עם - הפייסנות היא פחדנות", סיים בנט את דבריו.

ראש המועצה האזורית חבל יבנה, משה ליבר, בן לניצולי שואה, נאם בעצרת ואמר כי "השנה מציינים 70 שנה לפלישת הגרמנים להונגריה ולרצח יהודי הונגריה. רבים מהיושבים כאן מכירים, קשורים ויודעים את גודל שואת יהודי הונגריה, עברו בגופם את נוראות השואה או שמעו את הסיפור מהוריהם".

"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם", הוסיף ליבר, "שים שלום טובה וברכה, חיים חן וחסד ורחמים עלינו ועל כל ישראל עמך".