הנציבה החדשה הילה גרסטלר
הנציבה החדשה הילה גרסטלרצילום: פלאש 90

טקס חנוכת נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות, שבמשרד המשפטים, התקיים הערב (חמישי) בתל אביב, במעמד ראשי מערכת המשפט.

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי מדובר ברגע מרגש עבורה. "יש מעט מאוד רגעים בחיים הפוליטיים והציבוריים בהם יש סיפוק, וזה אחד מהם".

"אלה ימים לא פשוטים כלל לדמוקרטיה בישראל. מערכת אכיפת החוק והמשפט היא הבסיס לדמוקרטיה שבלעדיה הדמוקרטיה יכולה לקרוס ומי שישלוט, הם אלו שאנו רואים מציצים מעת לעת בחיינו הדמוקרטיים. אם שלטון החוק יקרוס, מי שישתלט יהיו 'תגי מחיר' למיניהם, פוליטיקה מושחתת, פשיעה מאורגנת ועוד כהנה וכהנה תופעות".

"הגופים ההופכים להיות כעת מבוקרים הם אלה המאפשרים לנו לשמור על הדמוקרטיה הישראלית כנושמת ואוכפת חוק", אמרה לבני.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שיזם את הקמת הנציבות וגיבש עם שרת המשפטים את מסמך העקרונות המשותף שהביא להקמתה, אמר כי "מתחילת כהונתי סברתי שגוף ביקורת על מערך התביעה הוא הכרח המציאות, שכן הוא יחזק את אמון הציבור בפרקליטות.

"משימתי לא היתה להתחבב על 900 פרקליטים, אלא להביא לכך שמה שאני חושב על אותם פרקליטים, יחשבו גם 8 מיליון אזרחי המדינה. שרת המשפטים הביאה לכך שהגוף הזה פתח את שעריו מהרגע הראשון, ואלמלא הצטרפותה לא היינו מגיעים ליום הזה.

"זכינו לכך שהנשיאה לשעבר גרסטל היתה מוכנה להסכים לעמוד בראש הגוף הזה, ואני משוכנע שהיא תוביל אותו למחוזות מצוינים", כך וינשטיין.

השופטת בדימוס, הילה גרסטל, העומדת בראש הנציבות פירטה בטקס כי "מדובר בגוף העומד על שני יסודות: האחד עוסק בתלונות פרטניות המגיעות מהציבור, מהשרה או מהיועמ"ש, או אירועים שאנשי הנציבות תוך כדי עבודתם יסברו שיש מקום לבררם. השני עוסק בביקורת מערכתית יזומה בנושאים שונים הנוגעים לניהול תקין, לאופן ההתנהלות, לשקיפות, לאתיקה מקצועית וליעילות של שני הגופים המבוקרים.

"אני רואה את תפקיד הנציבות בקיום הליכי ביקורת השואלת שאלות, מזהה כשלים אמיתיים, ממליצה על דרכי תיקונם ונוטלת חלק מתאים בהליך השיפור. אין מטרת הביקורת להרוס ולחסל. מטרתה היא לבנות, ליצור, לתקן. אין אדם חף מטעויות ואין גוף חף מכשלים. לא כל טעות טעונה טיפול ע"י גוף ביקורת ולא כל כשל טעון סנקציה. כל בדיקה צריכה להיעשות בצורה יסודית, מקצועית, לא פופוליסטית, אך חסרת פשרות", אמרה.

יהודה עמרני מהתנועה למשילות ודמוקרטיה בירך את נציבת הביקורת החדשה ואמר כי ביקורת על הפרקליטות ועל מערך הייעוץ המשפטי היא מחוייבת המציאות בכל משטר דמוקרטי. "אולם, רק עיגון סמכויות הביקורת בחקיקה ויצירת אי-תלות בהליכי מינוי הנציבה יבטיחו טיפול ראוי", טען.