חוגגים
חוגגיםפלאש 90

סקר שערך לאחרונה ארגון בינה לקראת יום העצמאות, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה מגלה כי אוכלוסיית ישראל חלוקה בין כאלה שמרגישים ישראלים יותר ובין כאלה שמרגישים יהודים יותר.

כצפוי האוכלוסייה הדתית ותושבי ירושלים בפרט מזדהים יותר עם המושג יהודי ואילו תושבי המרכז וצפון הארץ מרגישים את עצמם ישראלים יותר מיהודים.

הסקר שנערך השבוע , עבור ארגון בינה , כלל מדגם מייצג של 500 גברים ונשים מהישובים היהודיים בכל הארץ. הסקר בדק את תפיסת הזהות היהודית-ישראלית של תושבי המדינה בימים אלה שלקראת חגיגות יום העצמאות.

בסקר נמצא כי 20.1% מציבור היהודי בישראל מרגישים יותר יהודים מישראלים ו- 13.6% מרגישים יותר ישראלים מיהודים. יחד עם זאת, 60.8% מהציבור בישראל מרגישים יהודים וישראלים באותה המידה. 2% מהנשאלים ענו כי אינם מרגישים לא ישראלים ולא יהודים ו- 3.5% ענו כי אינם יודעים.

ערן ברוך, מנכ"ל בינה, טוען כי כיום ישנו מתח רב בין שני המושגים, "הבחירה בין המושגים יהודי או ישראלי חושפת את המתח הרב בו שרויה החברה הישראלית בין מסורת וחידוש ובין זהות לאומית לזהות דתית. החבר'ה הישראלית היא מעין סיר תוסס ומבעבע של זהויות שממש נאבקות על קולן ומקומן בה. כיוון שאנו מדינה בעלת ציביון דתי יש משמעות גדולה לנתון שלמעלה מחמישית מהציבור מרגישים יותר יהודים מישראלים. לנתון הזה השלכות על כל תחומי החיים בישראל - גיוס לצבא, ירידה מהמדינה, הרגשת שייכות ועוד והוא מסביר את הדיון סביב חלוקת הנטל במדינה".

לדבריו הסקר מעיד על הפערים הגדולים בין שני סוגי האוכלוסייה בארץ, "יש כאן קונפליקט תרבותי עמוק, פחות ופחות ישראלים רואים את מדינת ישראל כמדינה יהודית, לעומתם חלק מהאוכלוסייה המסורתית והדתית שמתחיל לאבד עניין במדינה הדמוקרטית. אנחנו חייבים ללמוד לשלב בין השניים".

ברוך רואה את ארגונו, בינה, כארגון שמסוגל להחזיר את הערכים היהודים לציבור הישראלי, "אנחנו עובדים עכשיו על הנחלת הטקסט של מגילת העצמאות לכלל, כי זה החזון שמברר את ערכי היהדות והישראליות. גם אנשים, חילונים ומשכילים שכיום מאמינים יותר בישראליות, חייבים להבין שהמדינה הזאת היא יהודית לאומית, זה דבר מורכב, אבל זה העתיד שלנו כאן".