חברי כנסת באושוויץ
חברי כנסת באושוויץצילום : חיים צח לע"מ

בשנת 2000, הלך לעולמו שמעון קלוגר, היהודי האחרון שהתגורר בעיר אושוויצ'ים, מרחק קילומטרים ספורים ממחנה ההשמדה אושוויץ.

בעוד כשבועיים וחצי, ב 18 במאי, ייפתח בביתו של קלוגר "המרכז היהודי באושוויץ", שיציג לציבור הרחב תערוכות, תוכניות חינוכיות ואפילו בית קפה כשר.

"המרכז היהודי באושוויץ" יהיה המוסד היהודי היחידי שנמצא בסמוך למחנה ההשמדה לשעבר. המרכז יפעיל תוכניות חינוכיות עבור סטודנטים מרחבי העולם וכן עבור קציני צבא בכירים, לרבות מהצבא האמריקאי. המבקרים במרכז היהודי יוכלו ללמוד על מחקרים שנעשו על השואה, וכן על החיים היהודיים בפולין לפני מלחמת העולם השנייה, ועל יחסי יהודים-פולנים לאורך ההיסטוריה.

תומאש קונצביץ', מנהל "המרכז היהודי באושוויץ", אמר כי "אנו מאמינים כי שיפוץ ביתו של קלוגר והתערוכה החדשה תעניק לנו את האפשרות להנציח ולחנך על הקהילה היהודית שהתגוררה מאות שנים באושוויצ'ים. התוכניות החינוכיות יהיו מעבר לסטנדרטים הרגילים של נוסטלגיה לעבר. הן יעניקו למשתתפים אפשרות לקחת חלק פעיל בגילוי ההיסטוריה היהודית של אושוויצ'ים. אנו גאים שהצלחנו להציל את הבית היהודי האחרון שעדיין נותר עומד על תילו באושוויצ'ים מפני קריסה, ולהפוך אותו למקום של דיאלוג כפי שהוא כיום".

על מנת להציל את ביתו של קלוגר ולהפוך אותו למרכז יהודי חדש, נאלצו קונצביץ' וצוותו לגייס סכומי כסף גדולים. לצורך כך הם נעזרו באתר גיוס הכספים “Kickstarter” והצליחו בתוך מספר חודשים לגייס  מאות אלפי דולרים שהגיעו מ 350 תורמים שונים. מיד לאחר מכן עבר ביתו של קלוגר שיפוץ מקיף במסגרתו נפתחה תערוכה בקומת הקרקע של הבית, בעוד בקומה העליונה נפתח בית קפה המציע אוכל כשר.

תערוכה נוספת וקבועה שתוצג במרכז היהודי החדש באושוויצ'ים היא "אושפיזין", השם בו השתמשו יהודי אושוויצ'ים עבור העיר בה התגוררו. באמצעות תצלומים נדירים, חומרים מקוריים וטכנולוגיה מתקדמת, יספרו אנשי המרכז היהודי החדש את ההיסטוריה של 400 שנות יהדות באושוויצ'ים. המבקרים יוכלו לעקוב אחר חייהם של תושבי הקהילה היהודית, להאזין לעדויותיהם המוקלטות של ניצולי שואה, ולהתרשם ממוצגים וחפצים שיוצגו בפעם הראשונה לקהל הרחב ויספרו את סיפור חייהם של יהודי אושוויצ'ים לאורך מאות השנים האחרונות.

המרכז היהודי החדש נפתח ויופעל תחת חסותו של "מוזיאון המורשת היהודית" הממוקם בניו יורק.