חייל חיילים לוחמים מסוק פצועים צה"ל
חייל חיילים לוחמים מסוק פצועים צה"לצילום: פלאש 90

ביום ראשון הקרוב, שעות לפני כניסת יום הזיכרון לחללי צה"ל, יתכנסו אנשי עמותת 'מצדיעים' להפגנה מול הכנסת על תנאיהם הקשים של נכי צה"ל.

בשיחה עם ערוץ 7 מספר יו"ר העמותה, מיכאל הרשקוביץ, על ההפגנה ומה שגרם לה.

את דבריו פותח הרשקוביץ באזכור קדושתו של יום הזיכרון לחללי צה"ל במיוחד עבור אותם שנפרדו בשדות הקרב מחבריהם. עם זאת הוא מוסיף לדברים ביטוי קשה וקובע כי יתכן ואותם שאינם עוד איתנו "אינם איתנו למזלם". זאת מאחר ו"יש עוד כמאה אלף איש שטמונים מעל האדמה והופקרו פצועים בשטח. אלו נכי צה"ל שהמדינה לא סופרת אותם והם לא מעניינים אותה".

בדבריו הוא מתאר את המציאות הקשה והמצוקה שבה חיים נכי צה"ל שמאז שנת 87' לא עודכנה רמת התגמולים שהם מקבלים מהמדינה. לדבריו נכה צה"ל ברמה של מאה אחוזים מקבל על פי קריטריון של 42 שקלים לכל אחוז נכות סכום של כ-4200 שקלים בלבד מדי חודש, וזאת "לאחר שתרם את גופו ונשמתו למען המדינה".

בשיח עמו מותח הרשקוביץ ביקורת על ארגון נכי צה"ל, שלטענתו הוא המוסמך הבלעדי על ידי המדינה "באופן מונופוליסטי" כנציג היחיד של נכי צה"ל.  לדבריו, הארגון מייצג רק 55 אלף נכים בעוד 44 אלף אחרים אינם נכללים בו כיוון שאחוז נכותם עומד על פחות מ-19 אחוזים ולכן המדינה אינה מממנת את חברותם בארגון. "עבור הקבוצה הגדולה הזו הכתובת היחידה היא אנחנו", הוא טוען.

עוד הוא מזכיר את ההוצאות המשפטיות שלהן נצרכים נכי צה"ל בהתמודדותם על זכויותיהם, הוצאות שאינן מוגבלות בחוק ולעיתים מגיעות לכדי עשרות ומאות אלפי שקלים. הרשקוביץ מספר על מאמצים חוזרים ונשנים של פוליטיקאים לקבוע מגבלת שכר טרחת עורכי דין לטיפול בתיקי נכי צה"ל, אך שוב ושוב נבלמו מאמצים אלה על ידי גורמים ארגוניים שונים שידעו למנוע מהלכים מסוג זה.

הרשקוביץ מוסיף ומציין כי כיום אחת מחברות הכנסת פועלת לקידום הצעת חוק בנושא, אך מחשש שיהיה מי שיפעל נגדה ויסכל את המהלך הוא נמנע אפילו מלציין את שמה.

בדבריו מביע הרשקוביץ תקווה שלהפגנה שכאמור תתקיים מול משכן הכנסת יגיעו חברי כנסת רבים "ולא רק כדי להצטלם" ובנוסף יגיעו גם אזרחים מהשורה שכן "ההפגנה הזו היא לא רק שלנו אלא זו הפגנה של כל העם. הרי לכל אחד יש בן, בעל או אח שמשרתים בצה"ל וכל אחד צריך לחשוב מה יקרה אם יקירו ייפגע ויפצע".

הרשקוביץ מקווה שהסוגיה הכואבת שמעלה העמותה תצליח לגרוף אליה התעניינות עיתונאית מתבקשת למינוף פתרון למצוקת הנכים.

מארגון נכי צה"ל נמסר בתגובה: התגמולים לנכי צה"ל מעודכנים מדי שנה לפי חוק הנכים והצווים שמכוחו. מיותר לציין, כי המדד אליו צמודים התגמולים טוב יותר מממד המחירים לצרכן. ארגון נכי צה"ל אינו קובע מי הוא נכה צה"ל, החלטה זו מסורה לממשלה ולכנסת, והארגון מטפל במי שהוגדר כנכה צה"ל  על פי חוק. הארגון תומך ופועל להגבלת שכר טרחה לעורכי דין שמטפלים בנכי צה"ל.