מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץיוסי זליגר

בטקס מרגש הוכנס לרחבת הכותל המערבי ספר תורה שכתיבתו הסתיימה לפני כשבוע במחנה ההשמדה.

האירוע התקיים במעמד רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ', יו"ר מצעד החיים שמואל רוזנמן, לאונרדו פרקש מצ'לה, אלפי בני נוער שצעדו במצעד החיים לפי כשבוע בפולין, ומאות יהודים מהארץ ומהגולה שהצטרפו אליהם

ספר תורה זה נכתב לע"נ ששת המיליונים שנהרגו בשואה ומיועד להנצחתם במרכזו הרוחני של העם היהודי, הכותל המערבי.

האותיות האחרונות בספר זה נכתבו בסיומו של מצעד החיים באושוויץ ביום השואה –כ"ז ניסן על ידי ניצולי שואה ששרדו את התופת ובראשם הרב הראשי הרב ישראל מאיר לאו.

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים קיבל את הספר תורה מידיהם של אלפי הצועדים במצעד החיים, אשר הביאו את ספר התורה מפולין לישראל .

רוזנמן, יו"ר מצעד החיים אמר, "אין מקום סמלי יותר מאשר הכותל המערבי להכניס אליו את ספר התורה שנכתב לזכרם של מיליוני היהודים שנהרגו בשואה. שריד בית המקדש מהווה מקום עליה לרגל עבור רבבות יהודים מרחבי העולם, והוא מאחד את עם ישראל בצרותיו ובשמחותיו. יצויין כי מידי שנה משמש הכותל המערבי כמקום הסיום של מצעד החיים בו צועדים אלפים".

רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ' לא הסתיר את התרגשותו במעמד זה, ואמר כי אין הנצחה ראויה יותר מספר התורה לאותם קדושים אשר מסרו נפשם על קידוש השם, "ספר התורה עליו שמר העם היהודי בחירוף נפש בכל הדורות גם בתקופות הקשות ביותר, שמר על העם היהודי כעם הנצח. ומרגש לראות אלפי בני נוער מהארץ ומהעולם מלווים אותו מגיא ההריגה אל מקום התקווה מתוך אמונה שורשית ואמיתית בנצח ישראל ובתורת ישראל".