נתניהו בישבת ממשלה
נתניהו בישבת ממשלהצילום: פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) כי לא קיים מספיק "ביטוי" ללאום של המדינה בחוקי היסוד הנוכחיים. כלשונו.

"מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. חוקי היסוד שלנו נותנים ביטוי מלא לצד הדמוקרטי של המדינה. אנחנו עושים את זה על ידי מתן שוויון זכויות מלא לכל אזרח ואזרחית בישראל. חוקי היסוד עושים זאת באמצעות שני חוקים עיקריים - חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק.

לעומת זאת, להיותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי אין ביטוי מספיק בחוקי היסוד שלנו, וזה מה שחוק היסוד המוצע אמור לספק. הוא יגדיר את הזכות הלאומית של העם היהודי על מדינת ישראל, וזאת בלי לפגוע בזכויות הפרט של כל אזרחי ישראל במדינת ישראל. הוא יבצר את מעמדו של חוק השבות כחוק יסוד, הוא יעגן בחוקי יסוד את מעמדם של הסמלים הלאומיים - הדגל, ההמנון, השפה ומרכיבים אחרים של הווייתנו הלאומית. המרכיבים הללו נמצאים תחת התקפה מתמדת שהולכת וגוברת מחוץ ואפילו מבית. אבל, מסד הקיום של מדינת ישראל נובע מהיותה הבית הלאומי של העם היהודי ומהזיקה העמוקה של עם ישראל לארץ ישראל.

נתניהו ציין בדבריו כי "יש כמובן אלה שאינם רוצים שמדינת ישראל תוגדר כמדינת הלאום של העם היהודי. הם רוצים שתקום כאן מדינת לאום פלסטינית לצדנו, ושישראל תהפוך בהדרגה למדינה דו-לאומית, ערבית-יהודית, בתוך הגבולות המצומקים שלה. אבל אני אומר דבר פשוט: אי אפשר להחזיק את המקל הלאומי בשני קצותיו הלאומיים. אי אפשר לומר שרוצים להיפרד מהפלסטינים כדי למנוע מדינה דו-לאומית, דבר שיש בו היגיון מסוים, ומנגד לקדש מדינה דו-לאומית, יהודית-ערבית, בגבולות הקבע של מדינת ישראל.

מדינת ישראל נותנת שוויון זכויות, זכויות הפרט, מלא לכל אזרחיה, אבל היא מדינת הלאום של עם אחד בלבד - העם היהודי - ולא של שום עם אחר. ובכן, כדי לבצר את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אני מתכוון להוביל חקיקת חוק יסוד שיעגן מעמד זה. החוק החדש ינוסח בהידברות עם כל מרכיבי הקואליציה, כך שישמור על ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

נתניהו הוסיף "אני רוצה להבהיר שלא מדובר כאן בעניין פוליטי. כשהאופוזיציה בקדנציה הקודמת העלתה הצעת חוק בנושא הזה אני הודעתי מיד שאני אתמוך בה. וביום הזה, ערב יום הזיכרון אני מבקש לצטט משירו של נתן אלתרמן שנהוג לצטט אותו ביום הזה. הוא פורסם בעיתון 'דבר' ב-1947 והוא אמר: 'אנחנו מגש הכסף שעליו לך ניתנה מדינת היהודים'. זה דבר ברור, הגיע הזמן שנחוקק את זה".

בפתח הישיבה התייחס נתניהו גם לרפורמה ברשות השידור שגיבש שר התקשורת, גלעד ארדן. 

"הרפורמה הזאת מובאת אחרי כתריסר ועדות שעברו דרך ממשלות ישראל וכאן אנחנו באים לממש סוף סוף את הרפורמה שעיקריה הם קודם כל שאזרחי ישראל יפסיקו לשלם אגרת טלוויזיה מהשנה הבאה, ובכך יבוטל המס הזה שגובה יותר מ-300 שקלים בשנה מכל משפחה.

השידור הציבורי שאנחנו מייחסים לו חשיבות רבה יעבור רפורמה משמעותית, שבסופו של דבר תחזק אותו מאוד. עובדי הרשות הטובים, ויש רבים כאלה, ימשיכו לעבוד ברשות החדשה, ועובדי הרשות שיפרשו יזכו לתנאים הולמים והוגנים.

אני חושב שהרפורמה הזאת היא חיונית. אנחנו רוצים שידור ציבורי יותר חזק. הוא צריך להיות יעיל, הוא צריך לעבור שינוי שקוראים לו במשך שנים רבות, ואני מאוד מעריך את העובדה שאתה, גלעד ארדן, מביא את הרפורמה הזאת בפנינו. היא לא בלי בעיות, היא בוודאי גם תעבור שינויים כאלה ואחרים במהלך החקיקה, אבל הכיוון הוא ברור והתוצאה לדעתי גם מובטחת".

הממשלה אמורה לאשר היום את טיוטת הצעת החוק של הרפורמה, ולאחר מכן גם ועדת השרים לענייני חקיקה אמורה להצביע על הצעת החוק.