קברו של עמנואל מורנו
קברו של עמנואל מורנוצילום: פלאש 90

לא מעט דובר וסופר על שיחתו האחרונה של סא"ל עמנואל מורנו ז"ל עם חברו, קצין ביחידה, שאותו שאל מה היה עושה לו היו נותרות חמש שניות לחייו, ולמעשה כיצד היה מנצל את אותן שניות.

החבר השיב שהיה עוצם את עיניו ונותן לשניות האחרונות לחלוף ואילו עמנואל אמר לו שהיה אומר 'שמע ישראל' ובכך למעשה נותן משמעות כוללת לחייו עד לאותן חמש שניות. בימים האחרונים הפך הזמר אודי דוידי את הסיפור מהשיחה במסוק לשיר. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב שמואל מורנו, אחיו של עמנואל, על דבריו אלה של עמנואל ז"ל ועל דמותו.

הרב מורנו רואה בדבריו האחרונים של עמנואל אמירה המבטאת את תפיסת עולמו הפנימית בה ראה את הכוח האמוני ככוח מניע למעשיו ופועלו הצבאי והמעשי ולמעשה רואה הרבה מורנו את הדברים כמעין צוואה של אחיו המנוח.

על האמונה כחלק מחייו של עמנואל מספר הרב שמואל מורנו קוריוז. מסתבר שבטעות בלתי מובנת בתעודת הזהות הראשונה שקיבל עמנואל כתבו פקידי משרד הפנים במקום עמנואל 'אמונאל'. הרב שמואל תוהה כיצד מתרחשת טעות בולטת ומוזרה שכזו על אף היות השם עמנואל מוכר וידוע "מה זה? יש שם אנאלפביתים במשרד הפנים? זה הרי נשמע כמו שם של בת, אמונה-אל. אבל עמנואל אמר שיקראו לי איך שהם רוצים. מה זה משנה עמנואל או אמונה-אל. הוא איתנו".

"עמנואל לא תיקן את תעודת הזהות עד יומו האחרון. היינו גרים קרוב אחד לשני והיו מגיעים אלי מכתבים שמיועדים לו עם הטעות הזו והייתי שואל אותו למה עוד לא שינית את זה. זה נמשך עד שהגיעו לחרוט את שמו על המצבה על פי הכתוב בתעודת הזהות ואז המשפחה אמרה 'עד כאן'. הוא היה עם הרבה מאוד הכלה ויכולתם לקרוא לו איך שרציתם והוא היה עונה, אבל השם שלו הוא עם ע'. זה לא במקרה. התפיסה היא שבכל נקודה בחיים, בתפקידים בארץ ומחוצה לה, צריך לחיות את נקודת הרגע כמשהו שהקב"ה נתן לך לזמן הזה ובתנאים הנוכחיים. תהיה כמה שיותר חי כי יש משמעות לנצח ומתוך כך גם לרגע".

דמותו של סא"ל מורנו ז"ל מגיעה לבני נוער בשיחות רבות ופעילויות רבות. הרב מורנו מספר כי הדברים מדברים יותר ויותר אל בני נוער מכלל המגזרים, דתיים, חילוניים וחרדים כאחד המרשמים מהמהות הכוללת של אדם שחיי המעשה שלו אינם מנותקים מאמונתו הרוחנית. "אנשים מקבלים היום כוחות מהשילוב הזה של הנשמה. לכן קיימת התרגשות מדמות כזו של עמנואל. זה לא רק הרכבה של דגל וכיפה אלא משהו שיוצא מנקודה אחת שכוללת בתוכה גם גוף וגם רוח. זה מרגש את הנוער כולו ששומע על החיבור הזה. זו הדיבר הראשון של 'אנכי ה' אלוקיך' דיבר שמדבר על אל מלא רחמים שנותן את הקוד האתי ועם זאת הוא המכה על הים. אני אותו אחד שנראה תלמיד חכם וגם מכה את המצרים על הים. זה מדבר אל הנוער כי זה מגיע מבפנים. לכולם חסר משהו שניתן להשלים אותו אצל האחר ואצלו הדברים הופיעו בצורה מאוד פשוטה".

בהמשך הדברים נשאל הרב מורנו על התופעה שבה בני משפחת מורנו, אחיו של עמנואל, תרמו כל אחד באופן משמעותי ביחידות צה"ל ועם זאת מוצאים את עצמם כאנשי רוח ומוסר. לדבריו המקור לכך הוא התקופה המיוחדת והתפיסה שאותה הפיח הרב קוק ותאמה את רוח הזמן. זאת מבלי למעט מתרומתם האישית של הורי המשפחה שעלו ארצה במסירות נפש ובכך נטעו בילדיהם את היסוד ולפיו יש להעניק למדינה ומתוך הענקה זו לגלות את האני.

עוד נשאל הרב מורנו כיצד להערכתו היה נראה היום עמנואל ז"ל לולי היה נופל בקרב, כיצד היה משלב את צניעותו האישית בעשייה הציבורית למען המדינה ואם היה מגיע אל קדמת בימת העושים. להערכתו עמנואל היה ממשיך בעשייה צנועה ושקטה כדרכו, "כפי שאמר ראש אמ"ן 'להוביל את המובילים'. הוא לא היה אוגדונר אבל הוא הוביל אותם אל המידע וניתוחי השטח עבור האנשים הגדולים".

"אני משער שעמנואל היה עמנואל, כלומר היה נשאר צנוע שמצניע את הצניעות. לא היינו מגלים ולא היינו יכולים ללמוד ממנו כפי שגם אני לא ידעתי עד שהוא נעלם למשפחה והחלל גילה לנו הבנות גדולות לגבי מי שהוא היה. הוא לא היה עובר לעשייה רעשנית, לבמות ששומעים מהם ברמה הלאומית. הוא היה עושה את העבודה באופן נקי. יש צדיקים שתפקידם היה להיות נסתרים. כאן, כיוון שהוא עזב את העולם הדברים התפרסמו אבל זה היה למורת רוחו".