לאט לאט וזה יקרה, איתן קלינמן
לאט לאט וזה יקרה, איתן קלינמןעטיפת הסינגל

רגע לפני סיום העבודה על אלבומו השני, מתיישב איתן קלינמן ליד מחברת התווים ונותן ביטוי מחזק לאווירת ימי הגאולה הנוכחיים, הימים שבין העצב והשכול האפורים לצמיחת הגאולה המלבלבת.

וכה נכתב בתלמוד ירושלמי: רבי חייא הגדול ורבי שמעון בן חלפתא התהלכו בבקעת הארבל השכם בבוקר. ראו קרן אור ראשונה מפציעה. אמר רבי חייא הגדול לרבי שמעון בן חלפתא בהתפעמות: כך היא גאולתם של ישראל, בתחילה קמעא קמעא, ככל שהיא (הזריחה ובהתאמה הגאולה) מתקדמת, הרי שהיא מתקדמת עוד ועוד ובזריזות מתגברת (מעובד לעברית על פי תלמוד ירושלמי ברכות ד:)

סיפור זה של רבי חייא ורבי שמעון בן חלפתא, הפך לסמל ומופת בשנים שלאחר החורבן. המשל הציורי שנותר מהסיפור ההוא, מהווה פלטפורמה רחבה לאינסוף דוגמאות המהוות שיעור לחיים כיצד תתרחש הגאולה העתידית וכיצד מתרחשות "גאולות קטנות" אצל כל אדם ואדם. לאורך השנים ניתנו הסברים ופרשנויות מגוונות על טקסט עוצמתי זה, דברי רבי חייא על אופן התגלות הגאולה נראים כעת רלוונטיים מתמיד.

"בשיר הזה 'הולכת', אני מנסה לתת פרשנות עכשווית לאותה 'קמעה קמעה' המתגנבת ולפעמים מפתיעה אותנו", מסביר קלינמן. כמו מים שקטים שחודרים עמוק, כך גם הלחן, העיבוד והביצוע - מתחילים במקום קטן משירה וגיטרה בלבד ומסתיימים כמעט מבלי שנרגיש, במקום הגדול עם מגוון כלים ומקהלה. "גאולתן של ישראל, הרי שהיא גאולתו של העם, אך היא גם גאולת האדם מישראל. פעמים רבות כדי להגיע למקום הנכון יש לעבוד, להתאמץ ולעבור את ה'קמעה קמעה'. גם בכישלונות, אך גם בהצלחות".

יוצר השיר, מבקש להוסיף באמצעותו אור שיאיר את מרחבי הארץ, המדינה והעם הזה. "אין עיתוי מתאים מיום העצמאות, להוציא החוצה את השיר ולהשתדל להוסיף באמצעותו מעט אור...", מסביר איתן קלינמן.

השיר זכה לקליפ לרגל יום העצמאות תשע"ד שצולם ובויים וצולם על ידי נדב נוה, חבר "אנדרדוס".
העבודה על האלבום המלא תסתיים בשבועות הקרובים והוא עתיד לצאת לקראת הקיץ.

מילים: תלמוד ירושלמי ד':

לחן ושירה: איתן קלינמן

עיבוד והפקה מוזיקאלית: עידו גונן,