נחש הצפע שהובא לחדר מיון
נחש הצפע שהובא לחדר מיוןדוברות המרכז הרפואי הלל יפה

לחדר מיון ילדים של המרכז הרפואי הלל יפה הגיע הבוקר (חמישי) מאורי רצון, ילד בן 10 מקיבוץ גבעת חיים מאוחד לאחר שהוכש על ידי נחש צפע בכיתתו שבבית ספרו.

ההכשה התרחשה במהלך הכנות למסיבת הפתעה שארגנו התלמידים למורתם. הנחש, שהתחבא, ייתכן מפני הגשם, מתחת לארונית בכיתה, הכיש את מאורי לאחר שזה שהה ליד הארונית.

צוות בית הספר הזעיק אמבולנס שפינה את הילד במהירות לבית החולים והודיע להוריו על האירוע. במקביל, נלכד הנחש על ידי צוות בית הספר על מנת להביאו לצוות המיון לזהותו.

ד"ר אור קריגר, שקיבל את מאורי בחדר מיון ילדים ציין כי מאורי הגיע עם תגובה מקומית להכשה שהתבטאה בנפיחות ניכרת ביד. "הנפיחות הלכה והתפשטה בקצב מהיר ולאור חשש מהתפתחות נזק מקומי לכף היד ומפגיעה כלל מערכתית, הוחלט על טיפול בנסיוב. הטיפול כמובן כלל ניטור צמוד ומעקב אחר סימנים חיוניים, ולכן אושפז מאורי להמשך מעקב והשגחה במחלקת ילדים". 

ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת ילדים במרכז הרפואי מציינת כי למרות שנחש הצפע היה נחש צעיר וקטן בגודלו הרי שאין הדבר מעיד בהכרח על כמות ארס קטנה וסיכון מופחת נזק גופני, זאת משום שיש הסבורים כי הארס של נחשים צעירים עלול להיות פעיל ומסוכן יותר.

"מכיוון שמדובר בהכשות הראשונות של הנחשים לאחר שיצאו ממחילותיהם בהם שהו במהלך החורף", מסבירה ד"ר קליין, "ההכשות עלולות לסכן חיים בצורה משמעותית יותר".

התופעות האופייניות להכשה הראשונה הן נפיחות רבה, כאבי בטן, חום, ירידה בלחץ הדם וחוסר יציבות. הן מתפתחות מהר יותר כתוצאה מכמות ארס גדולה ומרוכזת יותר הנאגרת בחורף.

"יש לציין כי לא כל אדם אשר הוכש יהיה חייב בטיפול בנסיוב", מוסיפה ד"ר קליין, "אך גם אם לא הופיעו תסמינים חריפים במיוחד, יש לפנות לבדיקה בבית החולים לקביעת המשך הטיפול. כמו כן, אין צורך להביא את הנחש לחדר המיון – מרבית ההכשות הינן של נחש צפע, והטיפול הוא בהתאם".

הילד מאורי בחדר המיון (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)