חיסון נגד פוליו
חיסון נגד פוליוצילום: פלאש 90

ב-14 מדינות בעולם, ביניהן ישראל, היו באחרונה התפרצויות של פוליו והן עדיין מצויות בסיכון מתמשך להתפרצויות נוספות עד סוף השנה. כך עלה במהלך כנס חירום שקיים ארגון הבריאות העולמי בז'נבה בימים האחרונים.

אתר 'דוקטורס אונלי' המדווח על הכנס ועל המסקנות המטרידות העולות ממנו מדווח כי הכנס עסק בהתפשטות נגיף הפוליו בעולם. בכנס השתתפו נציגי המדינות שבהן נרשמו כבר מקרים של נדבקים בנגיף. ברשימה שפרסם ארגון הבריאות העולמי נכללת ישראל והשאר הן: אפגניסטן, קמרון, גינאה המשוונית, אתיופיה, עיראק, ניגריה, פקיסטן, סומליה וסוריה.

עורכי האתר מציינים כי זו הפעם השנייה בלבד בהיסטוריה של הארגון שהוא מכריז על כך שהעולם עומד לפני מצב חירום בריאותי בינלאומי עקב התפשטות של נגיף שעלול לחולל מגפה. הפעם הקודמת בה פורסמה הכרזה דומה הייתה בשנת 2009 עקב התפרצויות של שפעת החזירים במקומות רבים בעולם.

על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי שהוצגו בכנס בשנת 2013 נרשמו ברחבי העולם 417 מקרים של פוליו ומתחילת 2014 ועד סוף אפריל כבר ידוע על 68 מקרים. בתקופה המקבילה אשתקד היה ידוע על 24 מקרים בלבד. פקיסטן, סוריה וקמרון עשויות להתמודד עם סיכון גדול יותר עד סוף השנה, מעריכים מומחי ארגון הבריאות העולמי.

משתתפי הכנס בז'נבה הצביעו על הצורך בתיאום לשם מתן מענה בינלאומי יעיל לבעיה. הכנס המליץ שתושבי המדינות בהן הופיע הנגיף הנוסעים ברחבי העולם יתחסנו ויצטיידו בפנקס חיסונים שיעיד על כך.

יצוין כי 1 מכל 200 מקרי פוליו עלולים להוביל לשיתוק או למוות. הנגיף מועבר דרך מזון ומים והוא מתרבה ומשתכפל במערכת העיכול וממנה חודר למערכת העצבים.

עוד מציין 'דוקטורס אונלי' כי מומחי ארגון הבריאות העולמי הביעו חשש לפיו במידה ולא יהיה תיאום לשם הכחדה גלובלית של הנגיף צפויה בעולם מגיפה.

הארגון ציין כי בנקודת הזמן הנוכחית נגיף הפוליו אנדמי רק בפקיסטן, אפגניסטן וניגריה. בפקיסטן הוא התפשט וחצה גבולות בעיקר משום ששם קיימו גופים המתנגדים לחיסונים קמפיין סוער נגד התחסנות האוכלוסייה. בסוריה לא נרשם במשך 14 שנה אפילו מקרה יחיד של נפגע פוליו אבל השנה הנגיף הגיע אליה מפקיסטן. פליטי מלחמת האזרחים בסוריה נמלטים ממנה לטורקיה, ירדן ולבנון ולרשויות שם קשה לבדוק מי מהם התחסן ומי לא.