באיירן. חגגו מזמן
באיירן. חגגו מזמןצילום: פלאש 90

לקראת המשחק על אליפות הליגה הספרדית בכדורגל שיתקיים בשבוע הבא בין אתלטיקו מדריד לברצלונה, החלטנו לעשות סיכום עונה של חמשת הליגות הטובות בעולם, מי זכתה באליפות של מדינתה, מי מועמדת לזכות ומי לא תזכה.

נתחיל מהאלופה הטריה ביותר: מנצ'סטר סיטי האנגלית.

עונת 2013/14 בליגה האנגלית הייתה עונה מלאת תהפוכות והפתעות. זה התחיל עם תצוגות תכלית של ארסנל שהתחזקה בקיץ במסוט אוזיל שחקנה של ריאל מדריד בעונה שעברה, ויחד עם אולייביה ג'ירו הוליך את ארסנל לראשות הליגה שם נשארה במשך לא מעט מחזורים.

הסתבכותו של ג'ירו מחוץ למגרש וכושרו הירוד של אוזיל פירקו את ארסנל וכך הפסידו את האפשרות לזכות באליפות היוקרתית. מי שהשתלטה על מקומם של ארסנל בראשות הטבלה היא לא אחרת מאשר צ'לסי של ז'וז'ה מוריניו שפתחה אמנם את העונה בגמגום רב אבל לאט לאט התחברה והראתה שמוריניו לא שכח איך לאמן. אותה צ'לסי היא שהדיחה את ליברפול מהמירוץ לאליפות לאחר שניצחה אותה במשחק הקריטי ביניהן בתוצאה 0:2 והרסה את תקוות האוהדים ורובו של הציבור האנגלי לראות את ליברפול מניפה את הצלחת.

לאורך כל העונה ליברפול הצליחה לשמור על מקומה בין הגדולות כולל ניצחון ענק על מנצ'סטר סיטי בתוצאה 2:3. ליברפול כבר המתינה 25 שנה מאז האליפות האחרונה בתולדותיה, עכשיו תצטרך לחכות עוד שנה לפחות. 

יש שאומרים שלליברפול הגיע התואר לא פחות מאשר לסיטי, אבל מה לעשות - הסיפור הכי מרגש שיש בעולם לא יכול לעמוד שווה כוחות אל מול הכסף הגדול של הסיטי. הכסף קנה גם יכולת ויציבות כשהקבוצה התכולה הגיעה לשלבי הנוק אאוט בליגת האלופות בפעם הראשונה בתולדות המועדון העשיר, שם הודחה ע" ברצלונה בתוצאה 1:4 בסיכום שני המשחקים. למרות ההדחה ואולי בגללה הצליחה הקבוצה ממנצ'סטר  לשדר יציבות במהלך העונה יותר משאר הקבוצות. 102 שערי הליגה שהבקיעו השתלם להם היום (ראשון) כשזכו באליפות הרביעית בתולדות המועדון ואליפות שנייה בשלוש שנים.

ליברפול הייתה צריכה נס כדי לנסות ולעקוף בפוטו פיניש את סיטי,  אבל סיימה את העונה במקום השני למרות שניצחו 1:2 את ניוקאסל. ואף מילה על מנצ'סטר יונייטד שחוותה את העונה הגרועה ביותר שלה מזה עשרות שנים, לאחר שפיטרה את מאמנה תשעה חודשים מתחילת עבודתו ומינתה במקומו את שחקני העבר של המועדון למאמנים זמניים.

בניגוד גמור לאליפות באנגליה שהוכרעה בתום משחק של האלופה, באיטליה המצב היה אחר לגמרי - יובנטוס זכתה בתואר האליפות עוד לפני ששיחקה כשהשנייה בטבלה רומא נמצאה ערב משחקה של יובנטוס במרחק של שמונה נקודות ממנה כשנשארו שני מחזורים בסך הכל לסיום העונה. במילים אחרות - אין מספיק נקודות אפשריות לרומא לעקוף את יובנטוס, או במילים לגמרי אחרות: יובנטוס אלופה.

שחקניו של קונטה סיפקו עונה גדולה בקנה מידה עולמי כשככל הנראה יעברו את צבירת 100 נקודות לעונה וניצחון כל המשחקים הביתיים של הקבוצה לאורך עונה שלמה. כעת על יובנטוס יהיה להצליח לשמור על הסגל הקיים ומאמנם שביחד עם צירוף של שחקנים יוכלו גם בעונה הבאה לזכות באליפות המדינה ואולי אפילו באליפות אירופה. אליפות זו של יובנטוס היא השלישית ברציפות אבל ישנה מחלוקת גדולה איזה מספר אליפות זו בתולדות הקבוצה בכלל. \

בעוד שאוהדי הקבוצה טוענים כי אליפות זו היא ה-32 בתולדות יובנטוס, הרישומים בהתאחדות הכדורגל האיטלקית מצביעים על 30 כאלה בלבד. מהי הסיבה? בשנת 2006 התפוצצה באיטליה פרשת השחיטות בספורט הגדולה ביותר באיטליה ובעולם כולו כשמשחקים רבים נמכרו בעונות 2005 ו-2006 ע"י מנכ"ל יובנטוס לשעבר לוצ'יאנו מוג'י. הפרשה נקראתה בשם ה"קלאצ'יופולי" ויובנטוס ספגה עונש כבד של ירידה ישירה לליגה השניה ושלילת שני תארי האליפות שלה של עונות 2006 ו-2006. האוהדים מבחינתם מחשיבים גם את התארים שנשללו בעקבות הפרשה החמורה,

אלופה נוספת שזכתה באליפות במדינתה מבלי לשחק עדיין היא פאריס סן ז'רמן הצרפתייה. סן ז'רמן היא אחת משתי הקבוצות העשירות ביותר בצרפת ואולי אפילו באירופה כולה כשמי שמממן את הקבוצה זוהי נסיכות קטאר וראשיה. בקיץ האחרון הובאו השחקנים הטובים בעולם לפאריס ויחד עם מאמן הקבוצה לורן בלאן המטרה הייתה ברורה מאוד - אליפות במדינה ובתוך פחות מחמש שנים אליפות אירופה. אז בשביל אליפות אירופה יש לצרפתים עוד מה ללמוד ולרכוש אבל אליפות צרפת יש ועוד איך.

ואל תחשבו שזה היה קל, הקבוצה השניה בטבלה גם היא מחזיקה בכמה מהשחקנים הטובים בעולם כמו פלקאו וברבאטוב אבידל וקראבליו ובמאמן שראה הכל והיה בהכל, קלאודיו ראניירי. עד למחזור האחרון עוד הייתה מונאקו צמודה לפאריס, אבל תיקו במשחקה של מונאקו מול גנגאן הביא לכך שהאליפות הולכת לטובת הקבוצה מהבירה הצרפתית בפעם השנייה ברציפות ובפעם הרביעית בסך הכל בתולדותיה. לורן בלאן מאמן פאריס ימשיך עוד עונה כשממול ראניירי יצטרך למצוא מקום עבודה חדש לעונה הבאה.

בגרמניה, באיירן מינכן הוכתרה כאלופת המדינה כבר לפני חודש וחצי, במה ששבר את השיא מהעונה שעברה של האליפות המהירה ביותר בבונדסליגה. עם יחס שערים של 13:79, 20 ניצחונות רצופים ויחס מדהים של מעל 90% ניצחונות בכלל העונה, באיירן של פפ גווארדיולה הראתה כי היא מכונה גרמנית משומנת וזכתה באליפות מספר 24 בתולדות הקבוצה.

ורק בספרד עוד לא נקבע כלום. המשחק שיתקיים במוצאי שבת הבאה בין ברצלונה לאתלטיקו מדריד באצטדיון הקמפ נואו יקבע מי תזכה להניף את צלחת האליפות. אתלטיקו אחרי הרבה שנים ללא זכיה ובעונה מדהימה או אולי ברצלונה על אף העונה הגרועה בתולדותיה ועל כך שפספסה תמיד ברגעי האמת?

תשובות בשבוע הבא.

(עזר בהכנת הכתבה: מאור יפרח)