הרס צפוי. מעלה רחבעם
הרס צפוי. מעלה רחבעםצילום: פלאש 90

בישוב מעלה רחבעם נערכים להגעתם ביממה הקרובה של אנשי המנהל האזרחי וכוחות הביטחון לביצוע הרס מבנים שעל פי הטענה נבנו שלא כחוק.

במקביל יתקיים בישוב היום (שני) אחר הצהרים הפנינג מוזיקאלי העשוי להתנגש עם ביצוע ההרס המתוכנן. על התחושה המתוחה בישוב שוחחנו עם דני חלמיש, ממקימי מעלה רחבעם.

חלמיש מציין כי האווירה ביישובו אכן מתוחה מאוד שכן מדובר במציאות החוזרת על עצמה שוב ושוב והתושבים תוהים איך קרה שהמדינה שלהם הפכה לאויב שלהם.

לטעמו המענה לשאלה זו הוא הבלבול שאחז בקברניטי המדינה. זו להערכתו הסיבה להתנהלות הרשויות מול המתרחש בדרום תל אביב, מול פרשת דוד הנחלאווי וגם בפרשת הרס המבנים ביהודה ושומרון. "מדינת ישראל שכחה שהתפקיד שלה זה לדאוג לטובת עם ישראל וליישב את ארץ ישראל", הוא אומר ומציין כי בשנותיה הראשונות של המדינה הדברים ההתיישבות הייתה טבעית עבור מנהיגי המדינה, אך באחרונה אחז בהם בלבול ערכי ואידיאולוגי.

את הטענה לפיה הרס המבנים נובע ממניעים משפטיים דוחה חלמיש מכל וכל ולדבריו ההוכחה היא ההתנהלות מול המגזר הבדואי שבונה באופן בלתי חוקי בנייה עצומה בהיקפיה והמדינה מוצאת בהכשרת המבנים את הפתרון הראוי. לעומת זאת כאשר מדובר בבנייה יהודים הנעשית, לצערו של חלמיש, בהיקפים קטנים בהרבה, הפתרון הוא הרס. לדבריו הכיוון המוביל את הבלבול הזה הוא התכחשות לזהות, למטרה ולייעוד של מדינת ישראל ושל עם ישראל שלא יכול ולא נועד להיות עם ככל העמים.

את דבריו מחדד חלמיש כשהוא מציין כי בעיני העמים הסובבים אותנו נראה שעם ישראל הגיע לארץ ישראל ו"עשה כאן בלאגן" אך אינו יודע מה הוא ומי הוא ובהתאם הוא מתנהל, וכשזו ההתנהלות הדרישה היא לעזוב.

כשנשאל אם להערכתו ההרס יבוצע אומר חלמיש כי אם אכן יגיעו הכוחות ההרס יבוצע שהרי הכוח והעצמה המבצעית של צה"ל ומערכת הביטחון מתגלה במלוא עוזה כאשר המשימה היא הרס בתי יהודים, אך זאת למרות שהכול יודעים שהמהלך המתבצע אינו הגון ואינו נכון.

כשנשאל חלמיש מה למעשה הטיעונים המשפטיים שבשמם צפוי להתבצע ההרס וכיצד הוא דוחה אותם הוא מציין מספר דוגמאות להתנהלות בעייתית של מערכת החוק. בין השאר הוא מסביר את עקרון צו התיחום שהוא "ביטוי מכובס לקו שציירו על המפה באופן שרירותי ומה שמעבר לו צריך להרוס", הוא אומר ומציין כי את הקו הקובע את תיחום ההרס ציירו אנשי הצבא לאחר שהמבנים כבר נמצאו בשטח. "אלוף הפיקוד לוקח דף, חותם עליו, והופך אזרח שומר חוק לעבריין".

סוגיה בעייתית נוספת היא 'קו כחול', הקו הקובע היכן קיים שטח מדינה והיכן לא, כלומר היכן מותר לבנות והיכן לא. חלמיש מספר כיצד תושבים בנו בתוך הקו הכחול על מנת שלא להתעמת עם הרשויות, אך התכנסה ועדה שהחליטה להזיז את הקו הכחול וכך לכלול מבנה שכבר נבנה בתחום האסור והמיועד להריסה.

לדבריו הצגת הנתונים הללו לשופטי בג"ץ במסגרת עתירה של כמה ישובים אינה זוכה למענה ולהתייחסות והשופטים "בוחרים להתייחס לטענות שנוח להם וממה שלא נוח להם הם מתעלמים".

לקראת סוף דבריו נשאל חלמיש כיצד יוכל להבטיח שהמפגש בין באי האירוע המוזיקאלי המתוכנן להיום אחר הצהרים ביישובו לבין כוחות הביטחון לא יוביל לעימות. חלמיש סבור שעימותים מתרחשים אך ורק כאשר הצבא מעוניין בכך, וזאת על פי ניסיון העבר. להערכתו כאשר הצבא אינו מעוניין בהתפתחות עימות באפשרותו למנוע זאת מבעוד מועד. "אף אחד לא מחפש לריב עם הצבא בכוח, אבל אי אפשר לדעת מה יקרה".