יאיר לפיד, תתחבר למציאות
יאיר לפיד, תתחבר למציאותצילום: פלאש 90

בלשכת שר האוצר יאיר לפיד תוקפים בחריפות את שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, בעקבות הידיעה ששודרה הערב בערוץ 2 ולפיה משרד הביטחון לא יתקצב את טקס האזכרה לחללי הטבח במעלות.

"משרד הביטחון שבר היום שיא חדש כאשר בחר לנהל קמפיין דורסני על גבן של המשפחות השכולות מן הטבח במעלות", אומרים בלשכתו של לפיד ומוסיפים כי שר האוצר הורה על העברה מיידית של 10,000 ש''ח למימון האזכרה לרצח.

אנשי אגף ההנצחה במשרד הביטחון התקשרו הבוקר למשפחות השכולות והודיעו להן שהאגף לא ישתתף השנה במימון הטקס, חרף העובדה שמדובר בסכום זניח של כעשרת אלפים שקלים המיועדים בעיקר למימון הסעות למשפחות השכולות.

"ברור שהסכום הזה הוא לא מה שיכסה את הבור בתקציב הביטחון", אמרו בני המשפחות, "לא האמנו שגם אנחנו נהייה כלי בקרב הזה על תקציב הביטחון".

הטבח במעלות אירע בחודש מאי 1975. תחילתו ברצח של ארבעה מתושבי העיר ובהמשך הפך לפיגוע מיקוח בו לכדו המחבלים תלמידים מצפת שישנו במעלות. ניסיון החילוץ נכשל והמחבלים רצחו 22 מבני הערובה וחייל צה''ל. שלושת המחבלים חוסלו ו-68 אזרחים וחיילים נפצעו.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי אין קשר בין ההחלטה שלא לתקצב את האזכרה לבין דיוני התקציב. "התלמידים מוגדרים כנפגעי פעולות איבה ומטופלים על ידי הביטוח הלאומי. מתוך רגישות סייע משרד הביטחון לאורך השנים לקיים את הטקס והשנה ביקשנו מהביטוח הלאומי שייקח אחריות. צר לנו שראש עיריית צפת, למרות שהיה פתרון למצב, בחר לפנות לתקשורת".