ארכיון
ארכיוןפלאש 90

מהלומה לא פשוטה ספגה בסוף השבוע שעבר מדיניות ההסברה של ראש הממשלה נתניהו סביב סוגיית הגרעין האיראני. זאת עם פרסום הראיון שקיים העיתונאי ד"ר רונן ברגמן עם תא"ל במיל עוזי עילם, מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית לשעבר, שקבע כי נתניהו הכניס את ישראל לחרדה מיותרת מאיום גרעיני לא רלוונטי וזאת מטעמים פוליטיים.

את הדברים תקף בחריפות רבה ביומן ערוץ 7 ההיסטוריון אריה יצחקי החוקר בשנים האחרונות את התקדמות תכנית הגרעין האיראנית ומי שבעברו עבד בכור בדימונה. לדבריו הוא לא האמין למראה עיניו כשראה את הכתבה בעיתון 'ידיעות אחרונות'. את עילם הוא מתאר כאיש רב פעלים, זוכה פרס ביטחון ישראל, מפקד שקט ומקצועי בשורות צה"ל בעברו, המדען הראשי בעבר של מערכת הביטחון ותארים נוספים ואף על פי כן  "הוא עשה נזק לביטחון המדינה", קובע יצחקי המציין כי דברים ברוח זו אמר עילם כבר בשנת 2011 וכבר אז טען יצחקי עצמו שעילם מצטרף לחבורת המסכלים, מסכלי המהלך הישראלי נגד הגרעין האיראני, מאיר דגן, גבי אשכנזי ועמוס ידלין.

עם זאת לדבריו האמירות הנוכחיות חמורות פי כמה מאשר בעבר. זאת מאחר ולדברי עילם יחלפו עוד עשר שנים עד שלאיראן תהיה תכנית גרעין מבצעית. יצחקי תוהה כיצד אותו עילם המטיל ספק בקיומו של רצון איראני להגיע לפצצה גרעינית הוא אותו עילם שטוען שורות אחדות קודם לכן שהאיראנים הם עם חכם, יצירתי ודבק במטרה שיש להישמר מלזלזל ביכולותיו.

לטעמו של יצחקי עצמו החוקר בעשור האחרון את סוגיית הגרעין האיראנית, האיראנים לא די בכך שמתקדמים לעבר פצצה גרעינית אלא שיש להם כבר אחת כזו, וזאת בתהליך הטעייה שביצעו בשיתוף פעולה עם צפון קוריאה.

יצחקי מזכיר את השתלשלות הדיווחים במערב על התכנית האיראנית שידעה להסיט את תשומת הלב מהמוקד האמיתי של פעילותה. בראשית היה זה הכור בבושהאר עד שהתברר שהוא כור לייצור אנרגיה ודובר על הכור בנתאנז והסרכזות שבו. מאוחר יותר הבינו שהכור האמיתי שבו ישנן סרכזות מתקדמות הוא בקום ובהמשך דובר על כור נוסף באראק וכן הלאה. יצחקי עצמו טען שהכור באראק נועד לייצור פלוטוניום ואכן גם עילם עצמו אומר שכור זה נועד לייצור פלוטוניום, שלב מתקדם מאוד לפני הכנת פצצה. עוד מוסיף יצחקי ומציין את הדיווח על כור נוסף שנועד לייצור פצצות.

להערכתו התכנית כולה מקבלת סיוע מצפון קוריאה המחזיקה כבר כעת בנשק גרעיני. הוא מזכיר את המיצג של משמרות המהפכה אתמול ובו נראה העתק של מזל"ט החמקן האמריקאי ודווח על טיל שיגיע למרחק של 4000 ק"מ ואולי אף מעבר לכך וגם זאת בסיוע קוריאני.

בהקשר זה מזכיר יצחקי את הניסוי הגרעיני שביצעה צפון קוריאה בפברואר ולדבריו מדובר היה בשיתוף פעולה עם איראן.

לנוכח כל אלה עומדות הכרזותיו של עילם ונראות כנזק של ממש המקשה על ההסברה הישראלית. זה מזכיר לי את הסבוטאז' של מאיר דגן שבראיון ל-CBS טען שמתקפה נגד איראן תהיה פזיזה, חסרת אחריות וחסרת תוחלת כי ישנם עשרות מתקנים איראניים וירד גשם של טילים על ישראל". להערכתו מקור דבריו של עילם היא התופעה שבה הלשעברים חשים צורך להוכיח את רלוונטיותם או במקרה זה של עילם למכור את ספרו החדש. לטעמו הנזק שהזיק עילם למערכת הביטחון הישראלית בדבריו הללו, גדול מהנזק של תא"ל יצחק יעקב 'יצה' שמסר גם הוא דיווח לרונן ברגמן והועמד על כך לדין.

יצחקי מצטט מחוק העונשים הקובע כי העושה בכוונה לסייע לאויב במלחמתו דינו מיתה או מאסר עולם. כיוון שלהערכתו לא הייתה לעילם מגמה לסייע לאויב אלא מטרות אחרות, אולי פוליטיות לנגח את נתניהו, הרי שלא זה יהיה זה דינו אך עם זאת לטעמו חובה על המערכת להעמידו לחקירה ולדין.