קוברים. מונית שירות
קוברים. מונית שירותצילום: פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום הארכה רטרואקטיבית של תקופת הרישיונות לקווי שירות במוניות, מה-1 בינואר 2014 ועד ל-31 בדצמבר 2014.

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי כבר ב-2005 נעשתה הסדרה למוניות השירות, אולם ההסדר נקבע כזמני עד 2010 עם אפשרות לשר להאריך את ההסדר הזמני בצו, עד שיהיה הסדר כולל. היא הוסיפה כי השר מבקש להאריך את ההסדר עד סוף השנה, העריכה כי ידרשו הארכות נוספות ואמרה כי לשר יש סמכות לבקש בכל פעם הארכה שנתית עד סוף 2016.

"אם היינו מתנהגים כאילו החוק לא בתוקף לא היו מוניות שירות", אמרה. כאמור, הוועדה אישרה את התקנות, אולם ח"כ חנא סוויד, שעמד בראשות הישיבה, התייחס לכך שעד כה אין הסדרה קבועה לנושא ואמר כי "יש תחושה של אי נוחות רבה ופגיעה בציבור המשתמשים בתחבורה הציבורית בכלל ובציבור משתמשי מוניות השירות בפרט".

הוא הוסיף כי "הוועדה תובעת משר התחבורה לפעול לשילוב מוניות השירות במערך התחבורה הציבורית".

במהלך הדיון התייחסה עו"ד ראובני למצב כיום בענף מוניות השירות, ואמרה כי מספר הקווים ירד במהלך השנים והביקוש להם פחת, מאחר שההשקעה באוטובוסים וברכבות הועצמה.

ממונה הסעים ומוניות במשרד התחבורה, יוסי נזרי, הוסיף כי ב-2005 החוק הגביל את מספר מוניות השירות ל-2,300 ומאז הביקוש ירד וכיום פועלות 1,500 מוניות שירות בלבד. עם זאת הוא הוסיף כי המשרד מבצע בחינה מחודשת של כל נושא מוניות השירות.

ח"כ סוויד ביקש לדעת האם נעשתה בדיקה להרחיב את קווי השירות לשכונות חדשות ויישובים חדשים שהוקמו מאז 2005. נזרי השיב כי הדבר נמצא בבדיקה, ואמר עוד כי נבחנת אפשרות לשלב את מוניות השירות בהזנות לתחנות הרכבת.

יו"ר ארגון נהגי ובעלי המוניות, אברהם פריד, אמר כי נציגי משרד התחבורה מציגים תמונת מצב עגומה וצובעים אותה בצבע ורוד.

לדבריו, "קוברים את מוניות השירות לאט לאט, שר התחבורה מבצע השקעות אדירות בהסעת המונים, רק לא במוניות השירות".

הוא אף קרא למשרד התחבורה לבטל קנסות שניתנו למוניות השירות מאז ינואר, מאחר שהמשרד אפשר להם בעצם לפעול בלי אפשרות לחידוש רישיון. כמו כן קרא פריד לשלב את מוניות השירות בכרטיס הרב קו ולאפשר לנוסעים לשלם על הנסיעה באמצעותו.