הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

הרב יונה גודמן אומר כי נוכח גזר הדין ששלח אנשים בכירים לשנים רבות בכלא, כולל ראש ממשלה לשעבר, ניצבת בפני כל משפחה וכל מחנך אתגר חינוכי.

בפינתו השבועית בערוץ 7 אמר הרב גודמן, "יש שתי תגובות אפשריות אותן ניתן לגלות בחיק המשפחה. יש מי שיעסוק רק במורשעים. יספרו אחד לשני כמה שנים נגזרו על אולמרט, ידגישו כמה לדעתם "הגיע" לו, ואף יציינו כי זה סופו של מי שתמך בגירוש או מי שהתנהל בשחצנות. התגובה השנייה היא הפוכה. היא בורחת כמו אש מפרשנות פסיכולוגית על אישיותו של אדם זה או אחר, ונזהרת לא לנהל את שיקוליו של הקב"ה. בעלי עמדה זו מעדיפים להתבונן פנימה ולראות מה כל אחד מאתנו יכול ללמוד מהסיפור. החל מזהירות בכספי ציבור, אף אם מדובר בעשרה שקלים שנאספו מכל חבר לטובת מדורת לג בעומר".

הרב יונה טוען שרבים מגיבים בצורה הראשונה ובכך בלי משים מזיקים לחינוך ילדיהם. לדעתו, "יש כאן גם בעיה במידות וגם פספוס אדיר. במידות – הרי הכתוב כבר הזהיר אותנו כי "השמח לאיד לא ינקה". שמחה לאיד היא תכונה רעה שלא נמחקת. היא מטפחת אישיות פסולה. אם הבן שלנו ישמח שחבר שלו (שעליו כעס) היה מעורב בתאונה, אנו נגער בילד, כי התנהלות של 'שמחה לאיד' –פסולה. אוי לנו אם בה בעת נגלה התנהגות דומה נוכח החדשות בממד הציבורי. זו סתירה חינוכית לא ראויה".

הרב יונה גורס כי בעיקר יש בהתנהלות המתבוננת על האחרים ושמחה במפלתם פספוס. זאת כי "תפקידנו להתרגל לא לנתח את אישיותם של אחרים אלא ללמוד לעצמנו. לשאול את עצמינו באלו מקומות אנו עלולים להיות במעמד של בעלי סמכות באופן שמעוות את שיקול הדעת, אף אם מדובר במדריך בסניף או יו"ר ועד מקומי. לבדוק באלו מקומות אנו עלולים לא להתנהל בצורה ישרה בכספי ציבור".

לדעתו של הרב יונה, דווקא בימי ספירת העומר ניצבים אנו בפני אתגר אישי – 'לשקול מילים' לפני שמדברים. אתגר של עבודה על המידות כדי שנתמקד בעצמינו ולא חלילה בשמחה לאידם של אחרים. לדבריו, "רק כך ילמדו ילדינו גם באירועים אחרים בהם ייפגשו בעתיד חייהם – כיצד להמשיך לעמול על בניין מידותיהם. כיצד בע"ה להיות אנשים בריאים בנפשם ובמידותיהם".