גבעת אסף. ארכיון
גבעת אסף. ארכיוןפלאש 90

עמונה 2? מאות לוחמים של צה"ל והמשטרה נערכים לפינוי מבנים בכמה מאחזים ביהודה ושומרון - עד ליום ראשון הקרוב.

ככל הנראה מדובר בלפחות 16 מבנים מאוכלסים בגבעת אסף, רמת גלעד ומעלה רחבעם שמשרד הביטחון נדרש על ידי בג"ץ לפנות אותם כבר בימים הקרובים.

לערוץ 7 נודע כי בימים האחרונים ישנה הידברות אינטנסיבית בין נציגי התושבים לשר הביטחון משה יעלון בניסיון למנוע מאבק אלים כפי שנראה בישוב עמונה.

בחלק מהמקומות הושגה פשרה בתקופה האחרונה אך בחלק מהמקומות אין הסכמה - מה שמוביל את משרד הביטחון לממש את פסיקת בג"ץ בכוח.

בישובי יהודה ושומרון כוננות גבוהה מחשש לפינוי הלילה או מחר. הודעות רבות שוגרו ביממה האחרונה למכשירים הסלולארים ולרשת האינטרנט בבקשה לבוא ולסייע במקרה של פינוי.

כזכור באמצע חודש נובמבר מתחו שופטי בג"ץ ביקורת קשה על המדינה והורו לצה"ל לפנות תוך חצי שנה את כל המבנים אשר מצויים על קרקעות פלסטיניות פרטיות בשלושה מאחזים. כמו כן, הורו שופטי בג"ץ למדינה לשלם לתנועת "שלום עכשיו" סכום של 25 אלף שקלים.

"התנהלות המדינה אינה מניחה את הדעת", כתב אז נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בהחלטה. "בית המשפט נתן את אמונו בהתחייבויות המדינה. לא אחת צוין בפסיקה כי אכיפת החוק ביהודה ושומרון מקבלת משנה חשיבות כאשר ההפרות מביאות לפגיעה בזכויות קנייניות. פינוי מבנים החלטה קשה היא, אך עם זאת, אין בכך כדי להכשיר את גרירת הרגליים המתמשכת של המדינה, את היעדר האכיפה ואת אי החוקיות הטמונה בהותרת המבנים שעל קרקע פרטית על כנם במשך זמן כה רב".

השופטת מרים נאור ציינה "צר לי שהגענו עד הלום. צר לי שלא ניתן עוד לסמוך על התחייבויות שמוסרת המדינה באמצעות פרקליטיה לבית המשפט, בבחינת נדרנא לא נדרי. חוששתני שנצטרך לשקול, במקרים מתאימים בעתיד, 'גיבוי' הבטחות שיינתנו בצווים החלטיים, וחבל".

בגבעת אסף דחו את טענות שלום עכשיו וציינו "גבעת אסף אינה אדמה פלסטינית, ברובה נרכשה בכסף מלא, למרות שלפי דו"ח ועדת לוי זכויות הערבים בקרקעות אלו הן בסימן שאלה גדול".

נזכיר כי העתירה הוגשה על ידי שלום עכשיו בשנת 2007 בטענה כי חלק מהמבנים הוקמו על אדמות פלסטיניות פרטיות. המדינה ניסתה להגיע לפינוי מוסכם ובחלק מהמקרים הציגה לבית המשפט טיעונים חדשים על שטחים מסויימים. כאמור לפני חצי שנה זעמו השופטים על התנהלות המדינה והורו לה ליישם את הפינוי בתוך חצי שנה - קרי עד יום ראשון הקרוב.