מסכת אב"כ מסכות גז
מסכת אב"כ מסכות גזצילום: פלאש 90

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (רביעי) באמצעות עו"ד ירין שגב לבית המשפט השלום בחיפה כתב אישום נגד חמישה נאשמים, עובדי מפעל בתי הזיקוק לנפט בחיפה.

החמישה שימשו כמפקחים במתקן מטעם בז"ן ונאשמים בגין גרימת מותם ברשלנות, (כתוצאה משאיפת גז) של שלושה עבדי קבלן במהלך שנת 2010.

על פי כתב האישום, ביום 23.11.10 בסביבות השעה 17:30, החל קבלן המשנה תאמר מרג'יה ז"ל יחד עם צוות של תשעה עובדים בביצוע עבודה שיפוץ . במהלך העבודה נכחו הנאשמים במקום ופיקחו על ביצועה, זאת מתוקף תפקידיהם.

במהלך העבודה, פרץ מהצינור זרם של קיטור, וכתוצאה מכך חש אחד העובדים ברע ונפל על הרמפה, תוך שהוא מתקשה לנשום. הנאשמים ניגשו אל העובד נתנו לו מים, סייעו לו לרדת מהפיגום והורו לו לשכב על הרצפה עד שיתאושש. לאחר כרבע שעה, פונה העובד למרפאה .

בעקבות האירוע, פרץ ויכוח בין אחד הפצועים שבהמשך נקבע מותו לבין הנאשמים, במהלכו אמר הפצוע כי אינו מוכן להמשיך בביצוע העבודה המסכנת את חיי עובדיו והוציא מארנקו 1,000 ש"ח נופפם בפני הנאשמים ואמר להם שילכו בעצמם לבצע את העבודה.

למרות זאת, דרשו הנאשמים מהפצוע לחזור לעבודה ולסיים אותה, וזאת מבלי שביררו מדוע נפגע העובד ומבלי שביצעו את הבדיקות הנדרשות על מנת לוודא אי נוכחות של גזים במקום ביצוע העבודה.

בהמשך, לקח הפצוע את המנ"פ (מערכת נשימה פנימית) בו עשה העובד שנפגע שימוש וחבש את המסיכה. הנאשמים בדקו את בלון האויר שהיה מחובר למנ"פ של תאמר והחליפו אותו בבלון חדש. עובד אחר בדק את מד בלון האויר המחובר למנ"פ שלו ודיווח לנאשמים שנותרה לו כמות אויר של כרבע בלון. נאשמים הורו גם לו לעלות על הפיגום ולהמשיך בביצוע העבודה, זאת חרף כמות האויר המועטה שנותרה בבלון.

השניים עלו על הפיגום והמשיכו בביצוע העבודה. כעבור דקות ספורות, פרץ זרם חזק של גז מהצינור עליו עבדו , וכתוצאה מכך, התעלף אחד העובדים ונפל על הפיגום ואחד הפצועים החל להתנדנד, הוריד את המסכה והתמוטט במקום.

אחד העובדים שהבחין במתרחש, עלה על הפיגום על מנת להוריד את הפצוע שהתמוטט אל הקרקע. נהג המלגזה, חבש מסיכה שאינה מיועדת להגנה מפני גזים וטיפס על הפיגום על מנת לסייע לסופר להוריד אותם, אך גם הוא שאף גז והתעלף.

עובדים נוספים מהצוות עלו על הפיגום, ללא אמצעי הגנה מתאימים, על מנת להוריד את הנפגעים, ונפגעו גם כן כתוצאה משאיפת גז. כעבור מספר דקות, הגיעו כוחות כיבוי אש ומגן דוד אדום, אשר פינו את הנפגעים מהמקום. כתוצאה משאיפת הגז, נגרם מותם של שלושת העובדים.