יחסים רעועים. ריבלין ונתניהו
יחסים רעועים. ריבלין ונתניהוצילום: פלאש 90

פרופ' גידי רהט, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, מתייחס הבוקר (חמישי) לכוונתו של ראש הממשלה נתניהו ע"פ הפרסומים בתקשורת, לשנות את סמכויות נשיא המדינה.

על פי הפרסומים, בכוונת ראש הממשלה להעביר את "חוק המפלגה הגדולה" - המפקיע מנשיא המדינה את האחריות לקבוע מי ירכיב את הממשלה, ומטיל אותה באופן אוטומטי על ראש הסיעה הגדולה בכנסת.

בתגובה לדברים מציין רהט, כי "הרעיון של הטלת הרכבת הממשלה על ראש הרשימה הגדולה הוא טוב, כי הוא מעודד חבירות לפני הבחירות וכך מציג לציבור באופן יותר ברור את החלופות השלטוניות".

אך למרות זאת, פרופ' רהט לא אוהב את ההתרחשות הנוכחית, ואת הקשר שנוצר בין המצימד האישי והמימד החוקתי.

"המניעים לשינוי כפי שהם מוצגים בכלי התקשורת השונים, ובעיקרם היחסים עם ח"כ ראובן (רובי) ריבלין המתמודד לנשיאות, אינם מניע ראוי לשינוי חוקתי", קובע רהט.

נציין כי יוזמת נתניהו לדחיית הבחירות לנשיאות המדינה בחצי שנה נתקלת בקשיים והתנגדות מבית ומחוץ. כמה מבכירי הליכוד, ובראשם שר הפנים גדעון סער, הביעו באופן פומבי את התנגדותם לרעיון.

במקביל הודיע יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, כי הוא מתנגד לשינוי החוק. "אתנגד לכל יוזמה לדחיית הבחירות לנשיאות. זהו שינוי חוקתי שאין מקום שייעשה בחופזה וברגע האחרון", צוטט לפיד בהודעה רשמית מטעם המפלגה.