תג מחיר. ארכיון
תג מחיר. ארכיוןפלאש 90

בשבועיים האחרונים פוליטיקאים רבים מהשמאל וממפלגות כמו הליכוד וישראל ביתנו, החליטו לשים את אנשי תג מחיר על הכוונת.

שר הביטחון בוגי יעלון בחר לדבר על תופעת תג מחיר בטקס לציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. השר יצחק אהרונוביץ' אמר כי הוא מתכוון "להתעסק עם תג מחיר כמו עם ארגוני מחבלים".

בשבועיים האחרונים פועלת המשטרה לעצור אנשים החשודים בפעילות תג מחיר, ביניהם גם נערים בני 14, אולם ללא הצלחה מרשימה. אנשי עמותת 'חננו' שמלווים את העצורים, אומרים כי הם לא זוכרים גל מעצרים כזה מאז ימי ההתנתקות. לדבריהם, המשטרה פועלת מתוך לחץ, מפרה זכויות אדם של עצורים, משתמשת בשיטות מניפולטיביות ומהלכת אימים על נערים שנעצרו על ידה.

כך למשל, בשבוע שעבר נעצרו בצומת אלעד שני נערים בחשד לפעולת תג מחיר. הנער בן ה‑14 היה צריך להסביר לחוקרים מדוע יש בתיקו מסמרים וטושים. אחרי שהנער נשאר במעצר עד יום ראשון, דרש השופט מהמשטרה לספק ראיות משמעותיות, אחרת הנער ישוחרר. כתוצאה מכך החליטה המשטרה לעצור לחקירה את אמו של הנער החשוד.

"יום ראשון בצהריים, דופקים שלושה שוטרים על הדלת. הם מבקשים לעצור אותי על שיבוש הליכי חקירה", מספרת האם נעמה ל'בשבע'. "התחלתי להתארגן. לא רציתי להתנגד, שהבת שלי לא תראה אותי יוצאת החוצה עם אזיקים. בכל הזמן הזה הם צועקים עליי 'כמה זמן לוקח לך להתארגן?', ובדרך הם ניסו לשאול אותי כל מיני שאלות. אמרתי להם שאני אישה נחמדה שאוהבת לדבר עם אנשים, אבל איתכם אני לא מוכנה לדבר".

נעמה בטוחה כי עילת מעצרה הייתה לנסות לשבור את הבן שלה ולגרום לו להודות, לדבריה, במעשים שלא עשה. "בתא המעצר אני רואה את הבן שלי בחדר עם חלון קטן וסורגים. השאירו אותנו לבד, אבל היה ברור שאנחנו לא לבד. ואז התברר לי איזו מסכת איומה עבר הבן שלי עד שהגעתי לשם. החוקרים אמרו לבני 'בגללך עצרנו את אמא שלך', 'נעצור גם את אחיך'. הם אמרו ששתי האחיות שלו, אחת בת שנתיים והשנייה בת חמש, יילקחו על ידי הרווחה בגלל המעשים שלו. שאלו אותו איך הוא מרגיש שאמא שלו תבלה במעצר עם פושעות ונרקומניות. השאיפה שלהם הייתה לשבור אותו. נתתי לו ספר תהילים ואמרתי לו: אל תאמין לאף אחד, הכול זה תחפושות. יש לך הזדמנות להיות עם ה', להתבודד, להתפלל".

בחקירה שלה, אומרת נעמה, היא לא נשאלה דבר על שיבוש הליכי חקירה אלא רק שאלות על בנה. "בחרתי לא לדבר איתם. כשהם צעקו שמתי את שתי ידיי על אוזניי ואמרתי את הפסוק: 'הבוטח בה' חסד יסובבנו'. עברתי טראומה מאוד קשה", אומרת האם יומיים אחרי המעצר, "אני עדיין לא רגועה. אני מנסה להבין איך מדינת ישראל מרשה לעצמה להתנהג כך עם קטינים. אפילו לי, אדם מבוגר שיש לו יציבות, היה קשה להתמודד עם הצעקות והאיומים. איך אמורים להתמודד קטינים שמשאירים אותם כל כך הרבה זמן מול חוקרים, שאין להם טיפת מוסריות? כל בן אדם רגיל, בשביל להציל את ההורים שלו ואת בני המשפחה שלו, יודה בכל מה שהם יגידו לו".

הנער בן ה‑14 שוחרר למעצר בית. עורך דינם של הנער ואמו, איתמר בן גביר מעמותת 'חננו', אומר כי המשטרה חוצה את כל הקווים האדומים. "תפסו שני צעירים שכל חטאם היה שהסתובבו עם טושים ומסמרים בחשד לפשיעה לאומנית. מחר הם יתפסו מישהו עם קלמר ויאמרו שזה כלי קיבול לפשיעה חמורה".

השופט יועד הכהן אמר למשטרה שהמעצר יימשך רק אם תהיה התפתחות דרמטית. "איך מייצרים התפתחות דרמטית? הראו לנער שעוצרים את אמא שלו, כדי שיודה. סיפרו לו שאחיו נעצר, שאבא שלו לא רוצה לדבר איתו. אני לא הייתי מתפלא אם הוא היה מודה גם ברצח ארלוזורוב".

מעצר על שריפת צמיג

בן גביר טוען שאותה התנהלות הייתה גם במקרה של משפחת מתוקי מיצהר. שם הבעל היה חשוד בכך שהרכב שלו היה בזירת האירוע באום אל-פאחם, שם בוצע תג מחיר נגד מסגד. לדברי בן גביר, כל סיבת המעצר של האישה הייתה לייצר לחץ נפשי על בעלה.

"על עובדה אחת אין מחלוקת - הם לא היו שם", אומר בן גביר על הזוג מתוקי. "במצב כזה מוצדק לקחת את הבחור לתשאול, לא למעצר, בוודאי שלא למעצר ארוך. אין שום סיבה למעצר של האישה. מה שימ"ר ש"י מנסים לעשות הוא לגרום לאנשים להודות בדברים שהם לא עשו. לקחו את האישה, צרחו עליה, השפילו אותה ופגעו בה בחיפושים גופניים, ומאיימים עליה שייקחו את ילדיה לרווחה. השופטים נותנים יותר מדי קרדיט לשוטרים". יצוין כי הבעל חזר השבוע לביתו ביצהר, לאחר שבוע וחצי של מעצר וחקירות.

איך הם מסבירים את העובדה שרכבם היה במקום ההצתה?

"מתוקי אומר פשוט שהוא לא יודע. זה לא שהם מראים לנו את חומר החקירה. אתם אומרים שהרכב היה שם, תראו לנו הוכחה. אתה יודע כמה רכבים מהסוג המדובר יש ביצהר? וכמו שאמרתי לשופט, יצהר זה כמו קיבוץ. הרכב שלהם פתוח, עם המפתחות".

"לא צריך להסכים עם השקפת העולם של הצעירים האלה", אומר בן גביר, "אבל אסור לפגוע בזכויות האדם שלהם. בשבועיים האחרונים המשטרה משתוללת. אני ועמיתיי עובדים מסביב לשעון על מקרים הזויים. בית המשפט משחרר ערבים שזורקים בקבוקי תבערה, ונערים שמסתובבים עם טושים או מדביקים מדבקות מקבלים מעצרים ארוכים. זה מתחיל באנשי יצהר ויעבור אחר כך לתושבי גוש עציון, עפרה ופתח תקווה".

במהלך השבוע נעצרו עוד שני נערים בני 14 מהיישוב בת עין. השניים נחקרו בחשד לעבירה של מעשה פזיזות ורשלנות באש, במהלך הפגנה שנערכה בגוש עציון במחאה על הירצחה של תושבת עפולה, שלי דדון. השניים נחשדו כי במהלך ההפגנה הבעירו צמיג. הם שוחררו למעצר בית של שלושה ימים. עו"ד אביחי חג'בי, אשר מייצג את הנערים מטעם עמותת 'חננו', אמר כי מעשי המשטרה מעידים על "פאניקה ומוטיבציית יתר שתביא לסלידה וחוסר שיתוף פעולה". 

בינתיים בגבעות: ההרס נמשך

מספר בתים ומבנים נהרסו בשבוע החולף בכמה יישובים ברחבי יהודה ושומרון. המִנהל האזרחי הרס השבוע את ביתם של אלחנן ומוריה ענתבי בגבעת 'יישא ברכה' הסמוכה ליישוב מצפה יריחו. בשכונת נווה ארז, הסמוכה למעלה מכמש, נהרס ביתו של יצחק ולדמן.

ולדמן אמר ל'בשבע' כי מדובר בעליית מדרגה מבחינת התנהלות המנהל האזרחי. "בשנים האחרונות היישוב נכנס לתזוזה, הגיעו יותר משפחות, אנחנו היינו בתנופה. בדרך כלל המנהל היה הורס שלדים או מבנים ארעיים. הבית שלי היה בית. השמשתי אותו למגורים", אומר ולדמן. "ההתנהלות של המנהל לא ברורה, לא מבינים למי הם הורסים ולמי לא ולמה. שלא לדבר שאין שום אכיפה נגד הערבים שעושים פחות או יותר מה שהם רוצים, ויש גם מי ששומר עליהם בבתי משפט עם כל מיני ארגונים". כדי להתמודד עם הנזק של מאות אלפי השקלים, מסתייע ולדמן בקרן מגבית שהוקמה למענו דרך עמותת 'חננו'.