הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

הרב יונה גודמן טוען שהדיון על עיתוי הדלקת מדורות ל"ג בעומר (בשנה בה ל"ג בעומר חל במוצאי שבת) הוא דיון עקרוני שצריך לעצב את התנהלותנו התורנית-ציבורית לאורך השנה כולה.

לדבריו, "השאלה פשוטה, וגם בל"ג בעומר לא קשורה רק למירון. אם השכן החילוני בכל עיר וכפר יראה שהדתיים שגרים לידו מדליקים מדורה במוצאי שבת, הוא יבין שזה העיתוי וידליק אף הוא. אך ההדלקה מייד בצאת השבת עלולה לגרור המשך איסוף קרשים בשבת ולעתים אף הדלקה של המדורה עצמה עוד בטרם יצאה שבת, קרי איסורי דאורייתא ממש. יש כאן שאלה רוחנית-תורנית. האם זה שאני וילדי לא אוספים קרשים בשבת ולא מדליקים את המדורה בשבת – זה מספיק, ולכן "מותר" לי להמשיך במנהגי ולהדליק מדורה מייד במוצאי שבת? יש הטוענים 'מה אכפת לי מהשכן. אני בסדר וזה אחריותי. הוא בין כה חילוני'. אך התורה לימדה אותנו כי כולנו ערבים. כדאי להתאמץ, כולל לעקב מנהג חשוב, כדי לסייע לעוד אלפים להימנע מחילול שבת. דווקא זה כבודו של רבי שמעון!"

לדעת הרב יונה, דווקא כעת, אחרי ל"ג בעומר, ראוי לדון עם ילדינו בסוגיה העקרונית המסתתרת כאן בין השיטים. "הרי עיקרון זה נכון בהמון תחומים. האם ניתן כשרות רק למסעדה או לחנות שמחזיקים את המוצרים הכי מהודרים בכשרותם; ולכל השאר נודיע שהם לא כשרים? מצב זה יגרום לכך שאנו נאכל דברים בעלי כשרות מהודרת, אך מסעדות וחנויות רבות חלילה יוותרו על הכשרות כולה נוכח הדרישות הגבוהות, ואזי כל לקוחותיהם עלולים לאכול לא כשר. האם זה אמור להטריד אותי? האם אין חובתנו הדתית, לאפשר לחנויות לזכות בתעודת כשרות גם בתמורה לכשרות בסיסית, כדי שרבים יאמצו כשרות זו ובכך יאכילו את עם ישראל באוכל כשר?"

הרב יונה מדגיש כי מי שרוצה, יכול בוודאי להחמיר על עצמו ולאכול רק מוצרים מהודרים. אך הדרישה שרק אלו ייחשבו ככשרים מביאה להרחקת עם ישראל מכשרות במקום להפך. לדבריו, "הדבר הזה יגיע לשיא נוסף בשנה הקרובה, שנת השמיטה. האם נדרוש מחנויות להחזיק רק מה שלנו נראה כראוי, ולכל השאר נתייחס כפסול, או שנאפשר גישות שונות ובכך נרבה חנויות מושגחות ויהודים שאוכלים אוכל ראוי?".

לדברי הרב יונה, דווקא בדור בו ילדים לעתים רואים לראות רק את עצמם ואת צרכיהם, ראוי להתבונן בסוגיה העקרונית המסתתרת כאן. זאת כדי לסייע לילדינו לפתח מבט כללי, של אחריות על קיום התורה של עם ישראל כולו.