מי מדליף מחדרי החקירות?

הועדה לביקורת המדינה דנה היום (שני) בתופעת ההדלפות מחקירות המשטרה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי "ההדלפות פוגעות באזרחים שהם חשודים בלבד, במשפחתם ובסביבתם, בעבודתם ובשמם הטוב".

לדבריו, "למרות ההוראות והחוק ממשיכות ההדלפות, ויש תחושה שקצינים משטרה מחפים על חבריהם. המשטרה מדליפה נגד חשודים כדי לשפר את תדמיתה – במקום להשקיע בעבודה מקצועית של הגנה על האזרחים". כהן קרא למשרד המשפטים להגביר את האכיפה והענישה על עבירה זו, וביקש שכל מי שיש לו ראיות להדלפות – יפנה אותם למבקר".

ח"כ בעז טופורובסקי (יש עתיד), שיזם את הדיון, אמר כי "דווקא בגלל שמדובר שבגוף שתפקידו לשמור על החוק נדרשת מהם עמידה בחוקי המדינה. יש פגיעה בלתי הפיכה בפרסום שמות, למרות שהחשדות הסתיימו בלא-כלום. השוטרים מזמינים את כלי התקשורת למקום בזמן בו יוכלו לצלם את החשוד".

עו"ד פיני פישלר אמר בדיון כי "אני נלחם בתופעה כבר 16 שנה, יש ראיות להדלפות מהמשטרה אצל מבקר המדינה, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. זו שיטה קבועה, כאשר קציני משטרה מתראיינים אפילו בקולם ובשמם על חקירות שעדיין מתנהלות. כולם יודעים, כולם רואים וכולם עוברים לסדר היום".

"כל תמליל החקירות של אביגדור ליברמן, הגיעו שבוע-אחר-שבוע, לאתר האינטרנט של העיתונאי יואב יצחק. לאילנה דיין הגיעה טביעת הרגל ברצח משפחת אשרנקו, עוד בטרם הוגש כתב אישום. באתר האינטרנט של המשטרה מוצגים תמונות של חשודים וראיות, עוד בטרם הוגש כתב אישום, כדי להשוויץ כביכול בהצלחה שלהם. המשטרה מודה שזו טעות ומורידה את התמונות. קציני משטרה בכירים מודים שיש הדלפות מהיחידות שלהם, ואף חוקר משטרה לא נחקר, לא נחשף כמדליף, ולא מואשם", טען פישלר.

ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד) השיבה כי "הייתי עו"ד ועיתונאית, אך ההדלפות אינן רק מהמשטרה אלא גם מעורכי הדין של הצדדים, מבית המשפט ומהמזכירות". היא קראה למיצוי הדין נגד עו"ד וקציני משטרה המדליפים, כולל חיוב בפיצויים.

תנ"צ אורי מחלוף, ראש חטיבת החקירות במשטרה הוסיף כי "הדיון איננו מבוסס על עובדות אלא הערכות שאיננו יכולים להתמודד איתם, וזו גרימת עוול למשטרה ולחוקרים. אם יש ראיות עובדתיות, אנו נפתח בחקירה ולא נחפה על איש. בשנה האחרונה נפתחו 4 חקירות מח"ש נגד קציני משטרה באשמת הדלפות, וחקירה אחת אף הסתיימה עם המלצה לדין פלילי. אנחנו מנהלים חקירה סמויה במשך חודשים ארוכים ומאומה לא מודלף ואילו ברגע שהחקירה הופכת לגלויה, מתחילות ההדלפות מצד עורכי הדין של החשודים".

תנ"צ אורי יפה, דובר המשטרה, ציין בנוסף כי "המשטרה נגד הדלפות. איננו זקוקים להם, ואיננו מעוניינים בהם. אני מנסה להילחם בהדלפות, אך לא פעם יש לחשוד עצמו אינטרס להראות שהוא מובא לחקירה, והוא המדליף לתקשורת את מועד הגעתו למשטרה. עורכי דין של החשודים נחשפים לחומרי החקירה ולא-פעם הם המדליפים אותם".

נציגת הפרקליטות רחל מטר, טענה כי "מדובר אמנם בתופעה שהיא רעה חולה שחובה למגרה, אך לא פעם לא מדובר בהדלפה אלא בדליפה לא-מכוונת". ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) השיבה לה כי "היתממות הפרקליטות והמשטרה עוברת כל גבול. מדובר בנשק של המשטרה והפרקליטות נגד הנחקרים, בעיקר כשהם יודעים שבסופו-של-דבר לא יוגש כתב אישום נגד החשוד, מסיבות שונות".