תערוכה קונגו
תערוכה קונגויחצ

תערוכה חדשה בגלריה ללימודי אפריקה חושפת מסע חזותי נוקב אחר הממלכות השונות ששכנו במרחבי נהר הקונגו.

נהר הקונגו הזורם ב 10 מדינות במרכז אפריקה, הוא הנהר רב העוצמה ביותר באפריקה והנהר השופע ביותר השני בעולם. נהר זה זכה לפרסום במאה ה19 בזכות מסעות הגילוי של דר' דיוויד ליווינגסטון והעיתונאי סטנלי שיצא בעקבותיו, כמו גם דרך כותרי ספרים כגון לב המאפליה של קונראד.

הנהר ויער הגשם שמסביבו ידועים זמן רב בשל האכזריות והאלימות שאפיינה אותם, מימי סחר העבדים הערבי, דרך היסטוריה ארוכה של מלחמות שבטים, קולוניזציה אכזרית ועקובה מדם, דיקטטורה נוקשה והמציאות הנוכחית, בכמה מן האזורים, של אלימות אתנית, רעב ומגיפות. הרבה פחות ידוע על תפקידו המהותי של הנהר בהיסטוריה של מרכז אפריקה.

היצירות שהושאלו לגלריה ללימודי אפריקה בנדיבות ליבה של משפחת שוחר, מספרות לנו סיפור אחר. התערוכה מאירה את האירועים הסוציו-פוליטיים המאפיינים את האזור לאורך ההיסטוריה. יצירות האמנות שנבחרו מצביעות על השקפות עולם ותפישות דתיות דומות, על התייחסות לרוחות טבע ולאבות קדומים, על מאפיינים זהים של שימוש בטקסי ריפוי ועל הקמת מוסדות שלטוניים זהים.

את התערוכה ילווה אוסף צילומים של הצלם אדי גרלד שליווה בשנת 2007 את אנשי תוכנית המזון של האו"ם (WFP), בפעילותם במחוז קיוו שברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הצילומים ועבודות האמנות יחד יוצרות רצף היסטורי של אזור גיאוגרפי שהעולם נוטה להתעלם ממנו, שתחילתו בעבר מפואר וסיומו במציאות חיים קשה. שדרות רוטשילד 46, תל אביב.