אורי מקלב
אורי מקלבצילום: פלאש 90

"ההתעמרות של שר הכלכלה באמהות עובדות וקביעת קריטריונים שאינם הגיוניים ועל ידי כך למנוע מנשים עובדות את השתתפות המשרד במעונות יום ובמשפחתונים, מביאה לכך שכל המשכורת שלה הולכת למימון מעונות לילדים. מעניין שבזה משרד הכלכלה אינו מפעיל שיקול דעת הגיוני כפי שהוא מפעיל בסוגיות זניחות" - כך אמר לפני שעה קלה סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) מעל דוכן הכנסת.

במהלך דיון שעסק באחריות משרד הכלכלה להצעת חוק לפיקוח על צעצועים מסוכנים, ביקש מקלב את רשות הדיבור "זו ההזדמנות לשאול את שר הכלכלה לגבי תקנה שהתקין בנושא סבסוד מעונות היום. זה לא רק צעצוע מסוכן, אלא הלחם והחלב של הילדים פשוטו כמשמעו", אמר ח"כ מקלב. הוא הזכיר את השתתפות משרד הכלכלה במימון מעונות יום ומשפחתונים, אך הקשה על הקריטריון השרירותי שגורם לאלפי נשים חרדיות שלא לקבל לקראת שנה"ל הבאה את השתתפות משרד הכלכלה במעונות ובמשפחתונים.

מדובר בקביעה לפיה על אב המשפחה חייה לעבוד לפחות 10 שעות בשבוע. בעבר, כל עוד אברכי הכוללים הוכרו ככאלה, לא נדרש משרד הכלכלה לקריטריון המדובר. אלא שעל פי הדרישה החדשה, כיוון שמעמדם של האברכים שונה כמי שקיבלו פטור משירות צבאי, הרי שמשרד הכלכלה הכריז כי רבות ממשפחות האברכים אינן עומדות בקריטריונים הזכאים להשתתפות במעונות ובמשפחתונים כפי שהיה עד כה. למרות כל הפניות בנושא, שר הכלכלה עדיין מתעלם מהאברכים ובני משפחותיהם, דבר אשר יש לו השלכה משמעותית.

"אמהות עובדות על מנת לפרנס את ביתן, אך שר הכלכלה הכריז על תקנות שאינן ממין העניין לקביעת דרגת הסבסוד", הוסיף מקלב מעל דוכן הכנסת. "בעוד המטרה היא לעודד תעסוק אמהות, הרי שמשרד הכלכלה בהוראותיו החדשות רק מקשה עליהם ומעקר את הסיוע אותו הוא מבקש להעניק. האם אם עובדת אינה זכאית לדרגה הרצויה רק משום שבעלה אינו עובד? משרד הכלכלה מבקש 'להעניש' את הבעל על חשבון האישה והילדים, כך שבסופו של דבר כל המשכורת של האם – משכורת מינימום לעיתים – הולכת למימון מעונות ומשפחתונים לילדים".

"פירוש הדברים , זהו חוסר שיקול דעת מהותי וענייני", סיכם מקלב.