אבי וורצמן
אבי וורצמןצילום: פלאש 90

בעקבות הפרסומים על כוונת שר החינוך לקצץ בתקציב החינוך הממלכתי דתי לצורך תקצוב החינוך הערבי פנה סגן שר החינוך ח"כ אבי וורצמן במכתב לרב פירון בקריאה להסיר מסדר היום מהלך כזה.

וורצמן במכתבו:

נדהמתי לקרוא הבוקר בתקשורת על כוונת משרד החינוך להעביר כספים המיועדים לחינוך הממלכתי דתי לטובת החינוך במגזר הערבי.

שיפור החינוך במגזר הערבי הינו מבורך אולם מהלך כזה תוך פגיעה בחינוך הממלכתי דתי הוא חמור מאוד בעיני ואסור שיקרה.

עוד מימיו של דוד בן גוריון הכירה מדינת ישראל בחשיבותו של לימוד התורה ומתוך כך התוותה המדינה את מסלול החינוך הממלכתי דתי במשרד החינוך.

הזרם הממלכתי דתי המונה כיום מעל ל290,000 תלמידים, חרט על דגלו לשלב בין לימודי ליבה וציונות יחד עם לימודי התורה והמחשבה היהודית. למותר לציין שעד היום הדבר נעשה בהצלחה יתרה. רבבות תלמידים שיצאו מזרם החינוך הממלכתי דתי השתלבו בעמדות בכירות בהובלת המדינה. אחוזי הגיוס היוצאים מהחינוך הממלכתי דתי הם מהגבוהים במדינה והשתלבותם בתרומה לה לאחר מכן היא בהיקף אדיר.

סך מוסדות החמ"ד לא כולל גנים הוא 20% מכלל המוסדות במדינת ישראל. בדיקה של הנתונים מעלה כי במחוזות דרום וצפון 30% מהמוסדות שייכים לחמ"ד, לעומת 22% מהמוסדות המשתייכים לחינוך הממלכתי.

אם נוסיף על כך יישובים המוגדרים כפריפרייה חברתית או יישובים קטנים יחסית, נגיע לכך שלמעלה מ50% ממוסדות החמ"ד שהינם בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל. הציבור המתחנך בזרם הממלכתי דתי הוא ציבור מגוון המורכב מאוכלוסיות שונות עם צרכים שונים. בחינוך זה לומדים תלמידים דתיים, מסורתיים וחילונים, המוצאים חשיבות בחינוך המבוסס על ערכי התורה המסורת היהודית והציונות.

כמו כן ידוע לך כי קליטת העלייה במוסדות החמ"ד בייחוד בקרב העלייה המבורכת של יוצאי אתיופיה, גבוהה משמעותית מזו הקיימת במוסדות החינוך הממלכתיים. כל אלו יפגעו משמעותית מקיצוץ בתקציבי החמ"ד.

ילד בחינוך הממלכתי דתי אינו מקבל תנאים טובים יותר. מסיורים רבים שאני עורך בשטח אני נתקל לצערי פעמים במצב הפוך לגמרי שבו דווקא החינוך הממלכתי דתי סובל מקיפוח הבא לידי ביטוי במבנים ירודים ותשתיות לקויות.

אני מאמין בחינוך הממלכתי דתי. אני מאמין כי מדינת ישראל צריכה אותו ומרוויחה ממנו אנשים טובים ואזרחים טובים התורמים לה בחזרה.

כסגן שר במשרדך וכנציג הבית היהודי בכנסת לא אוכל לתת יד למהלך כזה. על כן אני קורא לך להסיר מסדר היום את התכנית לקיצוץ בחמ"ד ולכנס דיון משותף ודחוף על מנת לקיים בחינה מעמיקה לגבי תקצובו של החמ"ד והתנאים להם זוכים הלומדים בזרם זה.

הרב שי פירון מסביר את המהלך לחץ כאן