נתניהו ועמיתו הבולגרי
נתניהו ועמיתו הבולגריצילום: עמוס בן גרשום - לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום (שלישי) עם ראש ממשלת בולגריה פלמן אורשרבסקי בלשכתו בירושלים.

נתניהו אמר בפתח הפגישה, כי "ישנה ידידות גדולה בין העם הבולגרי והעם היהודי. ראשית, ישנם ישראלים רבים שמוצאם מבולגריה. זוהי קהילה מאוד חמה ותוססת, המבססת את הידידות בין שני עמינו. זהו גשר אנושי. שנית, לעולם לא נשכח את אומץ ליבם של בולגרים רבים כל כך בתקופת השואה. בשיאה של הטרגדיה של העם היהודי, כאשר מורים, כמרים, אנשי רוח ואחרים ניצבו במרכזה של סופיה והצהירו 'אנו מסרבים לשתף פעולה עם הרצח ההמוני של יהודים'".

"תמיד אזכור את המברק שנשלח על ידי הנציג הנאצי בסופיה, שבו הוא אומר 'העם הבולגרי עדיין לא התעלה לרמה הנדרשת כדי שיוכל לשתף פעולה עם הנאציזם' - בדיוק כך, הם שמרו על אנושיותם והוכיחו גבורה יוצאת דופן בשעתו הקשה ביותר של העם היהודי, ואנו תמיד נזכור זאת. בכל פעם שיש לי הזדמנות אני מזכיר זאת, בייחוד את האופן שבו זה בלט באירופה תחת הכיבוש הנאצי", הוסיף נתניהו.

"שלישית, ישנה שותפות הולכת וגדלה בין עמינו. כדיפלומט צעיר הייתי מעורב בכינון מערכת היחסית הזאת ואני מייחס לה חשיבות גדולה. אנו משתפים פעולה בכל תחום ואני מצפה לעשות אף יותר. ידענו גם טרגדיות – פיגוע הטרור בבורגס שגבה את חייהם של אזרחים ישראלים ובולגרים, פיגוע שבוצע על ידי החיזבאללה, שהוא קבלן משנה של איראן. איראן היא מדינת הטרור מספר אחת בעולם. אסור לנו לאפשר למדינת הטרור מספר אחת בעולם להשיג יכולת לפתח נשק גרעיני. אם האייתולות יניחו את ידיהם על הכפתור הגרעיני, הדבר יסכן את העולם כולו, ואת זה חובה למנוע", הזכיר ראש הממשלה.

"אני מצפה לדון איתך באתגרים ובהזדמנויות הניצבים בפנינו לחיזוק הידידות בינינו בתחומים רבים, ואני שוב מקבל את פניך בברכה בירושלים כידיד ותומך גדול של הקשרים בין ישראל לבולגריה. אני מצפה לראות כאן את הממשלה שלך כולה. אני יודע שהגעת לכאן עם כמה שרים, ואולי נוכל להפוך זאת להרגל קבוע. ברוך הבא לירושלים", בירך נתניהו את עמיתו.

ראש ממשלת בולגריה פלמן אורשרבסקי אמר, כי "אני רוצה להודות לך על ההזמנה לישראל. קיבלנו תמיד את ישראל בתור מדינה ידידותית, תמיד עמדנו על כך שצריך לפתח את היחסים הבילטרליים בצורה יעילה לשני הצדדים. יש לנו קשר ומסורת היסטורית עם ישראל. אנחנו קשורים גם עכשיו - יש לנו קשרים פוליטיים טובים, מסחר בקנה מידה שצריך להרחיב ושיתוף פעולה מעולה בתחומים חשובים, כמו הביטחון".

גם אורשרבסקי התייחס לפיגוע בבורגס, ואמר כי "אנחנו מאוד מצטערים על המקרה בשדה התעופה בבורגס. אנחנו עושים כל מה שביכולתנו כדי לסיים את החקירה בנושא הזה, הייתה לנו שיחת טלפון לא מזמן, ואנחנו משוכנעים שהאשמים בפיגוע הזה צריכים לעמוד לדין".

"אני מאוד מודה על הכנסת האורחים מהצד הישראלי. היו לי פגישות מצוינות עד עכשיו, אבל אני שמח עוד יותר שתהיה לנו ההזדמנות לשוחח על אפשרויות שונות של שיתוף פעולה בין המדינות שלנו. אני משוכנע שאנחנו ניתן דחיפה רצינית להמשך שיתוף פעולה, ואני מקווה שבהמשך השנה נוכל לקיים את המפגש בין שתי הממשלות בסופיה. תודה רבה על הכנסת האורחים", הוסיף ראש הממשלה הבולגרי.