קוטג' תנובה
קוטג' תנובהצילום: פלאש 90

עמוס יפה, נכדו של מייסד תנובה אליעזר יפה, תקף הבוקר (חמישי) בראיון ל"גלי ישראל" את עסקת מכירת "תנובה" לחברה סינית.

"כל רעיון תנובה שסבא שלי וחבריו הגו הוא בעצם הרעיון החברתי החלוצי הראשון מהתחדשות היישוב העברי בארץ ישראל", ציין יפה לגבי הרעיון העומד מאחורי הקמת תנובה והאג'נדה החברתית שלה והוסיף, "סבא חשב שלא נכון שחקלאי יצטרך לשווק את התוצרת שהוא מגדל וללכת לשוק כפי שהיה מקובל בגולה. וכל מה שהוא רצה שהחקלאים יתמקדו בגידול ויעשו זאת על הצד הטוב ביותר ושיהיה גוף הוגן שייקנה מהם את התוצרת במחיר הוגן, ויעבד אותה וימכור אותה לצרכן במחיר הוגן".

יפה לא הסתיר את תחושותיו הקשות בנוגע למכירה, "כסף מעוור פני צדיקים, כל הנושא הכספי אנחנו איבדנו את עצמנו לדעת לטובת הכסף, ושכחו מה הקימו פה בתקופה מאוד קצרה. מצד שני לא יודעים לשמור על הנכסים שיש לעם ישראל. כמו שלא יודעים לשמור על דברים אחרים. כל ההתנהלות הממשלתית, הממלכתית כשאתה מסתכל עליה בתור אזרח אתה פשוט מתבייש איך שדברים מתנהלים פה- מתנובה ועד דברים אחרים, למשל נושא נשיא המדינה".

בנוסף, יפה דיבר על המשמעויות הכלכליות והאינטרס הסיני שבמכירה ואמר "אין שום היגיון בלהעביר חברה כל כך גדולה, אם מדברים על מושג ביטחון המזון, להעביר אותו לידיים של ממשלה סינית. הסינים יש להם אסטרטגיה בכל העולם- לרכוש ידע ומחצבים ואנרגיה ולהשתלט. הם אומה גדולה מאוד, אין לי התנגדות לעשות עסקים עם הסיניים, אבל לעשות אותם בשכל".

"מה שהסינים רצו זה בעיקר את הידע, ואת הידע הזה יכלו למכור להם ובעזרתו יפתחו מחלבות. יש גם ישראלים שמקימים רפתות עבור ממשלת סין. צריך להבין- הסינים מעולם לא היו צרכני חלב כל כך, זה לא במסורת שלהם, גם אצלם עוברים שינויים והיום מה שמעניין אותם זה הידע. הרי לא הגיוני שייצאו מפה קוטג' לסין, ייצאו את הידע", הוסיף.